Påstander om å være billigst eller veldig billige benyttes av stadig flere aktører i bransjer med stor konkurranse og sterk fokus på prismarkedsføring.
Forbrukerombudet er opptatt av at slik markedsføring ikke skal være villedende, slik at forbrukere ikke lures til å bytte mobiloperatør på galt grunnlag. Chess er blant dem som Forbrukerombudet mener driver villedende reklame med påstanden om å tilby «latterlig billig» kontantkort.
Sannheten er at hele 6 av 15 aktører har billigere kontantkort, ifølge telepriser.no.


Forbrukerombudet har tidligere vært i kontakt med Chess om at bruk av denne påstanden er villedende og i strid med markedsføringsloven.
Chess er derimot ikke enige med Forbrukerombudet, og har i desember kjørt en ny kampanje med budskapet «latterlig billig kontantkort». I praksis er dette en påstand om at ChessKontant Global er veldig billig, mens kontantkortet i dag faktisk bare ligger på sjuendeplass av totalt 15 kontantkorttilbud på priskalkulatoren telepriser.no. Dette kan vel dermed heller karakteriseres som et tilbud midt på treet.
Chess har heller ingen informasjon i denne kampanjen om hva ordinær minuttpris og pris per sms er, og de bryter dermed med en fastlagt praksis i mobilbransjen som de fleste andre aktører følger.
Manglende prisopplysninger kombinert med påstanden om at dette er «latterlig billig», gjør at Chess sin kampanje om kontantkort er villedende og dermed ulovlig i henhold til markedsføringsloven paragraf 2 og 3.
Forbrukerombudet anbefaler deg som vurderer å bytte kontantkort å sjekke Post- og teletilsynets prisoversikt på www.telepriser.no. Der kan du legge inn forbruket ditt i en kalkulator, og dermed finne ut hvilket tilbud som er billigst for deg.
Kontantkortandelen i mobilmarkedet er nå på 27 prosent, ifølge ferske tall fra Post- og teletilsynet (PT).
Les også:
- [16.02.2009] - Operatørene tjener på å forvirre kundene
- [29.01.2009] Mange klager på tele og bredbånd
- [03.11.2008] Telenor sliter med kundetilfredshet
- [21.10.2008] Billigere mobilsurf for småforbrukere
- [27.05.2008] Billig å ringe i Norge
- [22.05.2008] Tele-verstingene har bedret omdømmet