Forbrukerombudet har nylig undersøkt markedsføringen til 9 tilbydere av mobilt bredbånd og 16 tilbydere av fast bredbånd, og kom til at 17 av de til sammen 25 som ble sjekket, gir for dårlig informasjon om hastigheten kunden faktisk får.
I reklamen sin har de fleste av tilbyderne utelatt opplysninger om opplastingshastighet, og de gir ufullstendig eller ingen informasjon om hvilke faktorer som avgrenser hastigheten.
Ombudet har også sjekket markedsføringen til 19 tilbydere av mobiltelefoni, og det viser seg at de fleste gir bedre opplysninger om hastighet nå enn ved forrige tilsyn før sommeren.
– Gir resultater
– Det viser at vårt tilsynsarbeid med markedsføringen til mobiloperatørene gir resultater, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Etter det siste tilsynet får åtte tilbydere av mobilt bredbånd og ni tilbydere av fast bredbånd beskjed om å endre mangelfull eller ulovlig markedsføring. (©NTB)
Hva er bredbånd? Norske myndigheter mener grensen går ved 4 Mbit/s