Under innovasjonsdagene i regi av Nærings- og handelsdepartementet denne uken som har fokus på å stimulere til økt innovasjon, rettet gründer og konsernsjef Une Amundsen kraftige skyts både mot virkemiddelapparatet og media.
- At SuperOffice har gjort suksess er ikke på grunn av myndighetene, men til tross for. Jeg har sloss for innovasjon i 20 år, framholdt han i sitt foredrag.
Une Amundsen kommer nå ut med boken ”Sta jævler” som peker på hvilken jernvilje og pågangsmot norske gründere må ha. Ikke minst overfor misunnelsen og den norske janteloven.
- Hele Norge gleder seg over OL-gull og at Petter Solberg fra Spydeberg er blitt verdensmester og tjener 30 millioner i året. Kan ikke vi på lik linje glede oss over at gründere i næringslivet gjør suksess, spør han.
SuperOffice er i dag notert på Oslo Børs med en rekke datterselskaper i utlandet. 11.000 bedrifter og 150.000 brukere benytter selskapets CRM-løsning. Men slik har det ikke alltid vært.
Amundsen tar oss tilbake til 1990-tallet, der idéen om å sette kjente ting sammen i en enkel kombinasjon, slo rot. Alle bedrifters oppgaver skulle settes inn i én løsning og være så enkel i bruk at selv dem med minimal datakunnskap skulle forstå det.
Med en velformulert forretningsplan, begynte Amundsen sin håpløse runde mot myndigheter og byråkratiet. Men Norge, som hadde vært igjennom et børskrakk og banker som var i trøbbel, satte foten ned. Verken den gang forløperen til SND, Industrifondet eller Eksportrådet var villige til å hjelpe.
I stedet fikk SuperOffice beskjed om dette ikke var et norsk fenomen, og at forretningsidéen heller var noe for smarte, store amerikanske selskaper.
- Jeg ble regelrett feid av banen med beskjed om at jeg ikke måtte tro jeg var noe. Dette gjorde meg eitrende forbanna, fnyser Amundsen.
Behandlingen fikk Une til å skrive brevet han i dag er stolt over og som med klartekst forteller myndighetene at ”Hvis SuperOffice noen gang blir en suksess, er det ikke på grunn av virkemiddelapparatet, men til tross for”.
Til tross for lavest pris og at SuperOffice eksporterer i 100 land, hvorav 150 millioner kommer fra omsetning i utlandet, valgte Norges Eksportråd en utenlandsk konkurrerende leverandør.
- Det kunne ikke skjedd i et annet land. Intet sted i verden ville et offentlig organ, med formål å fremme landets eksport, valgt en utenlandsk leverandør dersom det fantes en konkurransedyktig innenlandsk. Unntatt i Norge. Det blir det samme som at det finske eksportråd skulle kjøpt mobiltelefoner fra Ericsson fordi det er kulere ringelyder.
Han tilføyer at dersom Norge skal få opp innovasjonen fram mot 2010, kreves det en kraftanstrengelse fra virkemiddelapparatet som må forandre holdninger.
Også media må ta sin del av kritikken, som ofte synes å være mer opptatt av å rive ned enn å bygge opp.
- Vær ikke så opptatt av å rakke ned på kaffefarmen til Herman Friele eller halshogge Atle Brynestad på grunn av en tekopp. Dette stimulerer ikke til økt innovasjon. La oss unne andre å tjene penger, og tenk på at de fleste gründere jobber livet av seg uten å tjene noe, oppfordret Une Amundsen.