De fire driver et lite selskap som heter Noon Interactive og holder til i Oslo, Tre av de fire er jenter som er utdannet ved Kent Institute of Art and Design i England, den fjerde er en mannlig programmerer og sørger for at jentenes idéer blir overført til dataskjermen.
Onsdag denne uken vant de Norsk Forms pris for unge formgivere innen kategorien grafisk design. Internettdesignerne ble plukket ut og plassert på høyde med en ung arkitekt, en industridesign-gruppe, en glasskunstner og to utøvere innen rom- og produktdesign.
Selskapet ble stiftet i desember 2000, da dotcom-nedturen var godt i gang, og har også tidligere fått tildelt priser. Designerne har blant annet laget websidene til den norske suksessfilmen Detektor ,som var det første oppdraget for selskapet og som ga sølv i konkurransen 'visuelt 2001'.
Noon har også tatt på seg internettoppdrag for Aschehoug, Bokklubben Nye Bøker og Oslo Teknopol.
Nå får selskapet 20.000 kroner som en oppmuntring for å drive den grafiske webdesignen videre.
Norsk Forms jury skriver dette i jurytildelingen:
"Firmaet Noon Interactive har på kort tid markert seg som et av de mest nyskapende innen grafisk design på Internett. De har utført en rekke profesjonelle websider og presentasjoner, som fremstår ryddige, funksjonelle og med presist tilrettelagt informasjon.
Med et relativt enkelt materiale har de funnet spennende, gode løsninger i forskjellige stiler og med et variert visuelt uttrykk. På en leken og sjarmerende måte har de utviklet en bredde i arbeidene uten å gå for langt i søken etter fornyelse. Navigeringsenheten er alltid godt ivaretatt, og bruken av farger, bilder og skrift gir et utsøkt og forfinet inntrykk.
Uavhengig av trender og gode påfunn, tar Noon Interactive alltid hensyn til kundens ønsker, og juryen merker seg spennvidden i ytterpunktene fra den noe tørre interaktive presentasjonen av Adecco Norge til den fornøyelige origami animasjonen i firmaets julekalender."
Det var designerne Mosse Sjaastad, Anne Voulab og Stine Modal som startet selskapet. I etterkant har programmerer Torbjørn Høvde kommet inn i skjermbildet.
- Det er klart det er stort, sa Anne Voulab (32) til Asker og Bærums Budstikke før utdelingen sist onsdag.
- Det er den første konkurransen vi ikke meldte oss på selv, men ble plukket ut til å være med i, så med en kledelig dose falsk beskjedenhet tror jeg også jeg kan si vi er veldig overrasket, sier hun til Budstikka.
- Jeg tror kvinner er mindre opptatt av å vise at de behersker teknologien. De skjønner at den bare er et verktøy som helst bør være usynlig, mener hun og spår at markedet igjen er på opptur.
- Man merker at mange flere vender seg til å bruke nettet som kommunikasjonsmiddel. Spesielt banktjenester og bokklubber. Medlemsmasser generelt flytter seg over til nettet, noe som igjen sparer firmaer for porto og papirarbeid. Dette åpner jo muligheter for oss, sier designeren til avisen.
Voulab avslører dette om hvordan designerne tenker når de lager en webside.
- Det vi tror er viktig, er å tenke på kundene til kunden. Når jeg lager en nettside for Bokklubbene, lager jeg den ikke for bokklubbene, men for moren min, som av og til trenger hjelp til å åpne et vedlegg. Da gjelder det at siden er enkel og lettfattelig.