Undersøkelsen er gjennomført av NOP World, på oppdrag fra mobilprodusenten Nokia, i ni land i Nord-Amerika, Europa og Asia. Poenget var å kartlegge hva slags mobilt innhold folk er interessert i, hvordan det skal leveres (som nedlasting, streaming eller surfing) og hvor mye man er villig til å betale.
Underholdning og målrettede nytteopplysninger skårer høyest. Nokia mener at rikt innhold kan tenkes å få forbrukere til mindre bruk av aviser, tv og Internett.
For hensiktsmessige tjenester er folk i gjennomsnitt villige til å betale 28 prosent mer enn de gjør for tjenestene de har tilgang til i dag. Det er avhengig av at innholdsleverandørene når ut med gode forklaringer på hva de tilbyr, og av at tjenestene differensieres etter alder. Kjønn er ingen differensiator når det gjelder betalingsvilje for mobilt innhold, med unntak av sport der 52 prosent av hannene er interessert, mot bare 29 prosent av hunnene. Men mens unge forbrukere er villige til å betale rundt 80 kroner (ti euro) mer i måneden for mobilt innhold, faller betalingsviljen rask med stigende alder.
De fleste foretrekker allment sett å surfe på egen hånd framfor å laste ned tjenester eller lytte til eller se på multimedia. Ikke overraskende er det interesse for å laste ned spill og musikk, mens streaming betraktes som hensiktsmessig for hyppig oppdatert informasjon. Betalingsviljen er ikke knyttet til måten innholdet leveres på, men til selve innholdet.
Tilpasset opplæring er spesielt nødvendig for å få de mer tilårskomne til å interessere seg for mobilt innhold, bekrefter undersøkelsen.