Det hollandsk-amerikanske, børsnoterte selskapet UPC har måttet takle flere ekstreme situasjoner de siste årene. Internasjonalt har TV- og Internett-selskapet brukt altfor mye penger og har det siste året måttet gå gjennom flere runder med refinansiering for ikke å gå konkurs.
I høst måtte UPC søke kreditorbeskyttelse, etter at selskapet hadde forhandlet frem en gjeldsutsettelse med bankene som gjelder frem til 31. mars i år. UPC sliter med en gjeld på 80 milliarder kroner i kjølvannet av en oppkjøpsrunde på 90-tallet da de blant annet kapret norske Janco.
I tillegg har kundeservicen vært langt under pari - siste gang var for ett år siden da 30.000 kabel-TV-kunder gikk fra analoge til digitale TV-dekodere nesten over natta.
Heller ikke Internett-tjenesten har gått som planlagt. Den siste uken har Chello-kundene hatt store problemer med å få tilgang til tjenesten. Årsaken har vært en feil i serveren som fordeler IP-adresser.
-
Relaterte artikler:
- Store Internett-problemer for UPC (21. febr. 2003)
Direktør for Strategi og Samfunnskontakt, Øyvind Husby, utdyper overfor digi.no:
- Vi hadde problemer med en programvare på serveren. Opp mot halvparten av kundene våre var i en periode berørt. Noen få av disse over 12 timer. På kundesenteret har vi den siste tiden investert mye både på systemsiden og på opplæringssiden slik at vi nå står langt bedre rustet enn vi gjorde for ett år siden.
Han forteller at problemene har oppstått i forbindelse med et oppgraderingsprosjekt hvor Chello-kundene skal få 33 prosent økning i ytelse, uten at selskapet øker prisene.
Det vil alle de eksisterende 30.000 Chello-kundene kunne nyte godt av.
Veksttakten på Internett-området er imidlertid ikke så imponerende. Chello-tilbudet startet i 1999 og tilstrømningen har vært moderat på under 10.000 kunder i året.
Imidlertid er det et mer begrenset nedslagsfelt på Internett enn på kabel-TV. Ved utgangen av september i fjor hadde selskapet 335.400 kabel-TV-abonnenter, hvorav kun 30.500 var digital-TV-abonnenter. I tillegg hadde UPC Norge ca. 20.200 telefonikunder.
Men nedslagsfeltet på Internett er begrenset til et univers på rundt 180.000 norske kabel-TV-kunder. Man er avhengig av å være kunde av UPC for å bli Chello-abonnent og ikke alle norske UPC-kunder kan få tilbud om bredbånd.
- Ja, du kan si at både telefoni- og Internett-tjenestene våre er tilleggsytelser som er begrenset av kabel-TV-virksomheten. Derfor er det vel også bra å kapre 30.000 Internett-kunder. Dette gjør oss til den største utfordreren til Telenor med egen infrastruktur og en penetrasjon på rundt 16 prosent på Internett, mener han.
I europeisk sammenheng står norske Chello-abonnenter for 4,2 prosent av kundemassen. Nylig passerte selskapet kunde nummer 700.000 i Europa, noe som gjør Chello til
Europas ledende bredbåndsleverandør over kabel. Veksten de siste 12 månedene
har vært på 30 prosent.
Samtidig ser det lysere ut på den finansielle siden også. De amerikanske eierne godtok for én uke siden en plan for refinansiering av selskapet, inkludert sletting av en gjeld på ca 57 milliarder kroner (7,5 mrd Euro) og ca. 760 millioner kroner (100 mill Euro) i frisk kapital inn i selskapet. Nå venter selskapet bare på at hollenderne skal gjøre det samme.
Da kan den euro-amerikanske virksomheten fortsette å være en "player" på TV- og Internett-markedet.