3Com spiser opp US Robotics med hud og hår. Ikke nok med at selskapet US Robotics forsvinner, også varemerket vil bli en saga blott etter hvert som 3Com faser inn alle produktserier som fram til nå har tilhørt US Robotics. Dette kom fram under en pressekonferanse 3Com holdt på CeBIT-messen i Hannover.
Poenget med å ta bort US Robotics som varemerke er å forsterke 3Com-navnet på områder der 3Com i dag ikke er så sterk. Det er få sluttbrukere som vet hvilket nettverkskort som sitter i PCen, langt fler er klar over hvem det er som har levert modemet. 3Com har altså ambisjoner om å styrke sitt eget merkenavn hos den jevne IT-bruker ved å sette 3Com-klistrelappen over US Robotics-logoen.
Det var torsdag 27. februar det ble kjent at 3Com kjøper modemprodusenten US Robotics for 6,6 milliarder dollar - den nest største overtakelsen i hitech-industrien noensinne. Selskapene ble eninge om å bytte 1,75 3Com-aksjer mot hver aksje i US Robotics - noe som verdsatte US Robotics hele 14 prosent høyere enn sluttprisen på aksjene dagen før oppkjøpet.
3Com-oppkjøpet vil gi selskapet en årsomsetning som ligger på høyde med erkerivalen og sektor-ener Cisco, samtidig som 3Com nok får et bredere produktutvalg enn konkurrenten. Årsomsetningen til det nye 3Com anslås av selskapet selv til fem milliarder USD. De samlede 1996-regnskapene for 3Com og US Robotics viser en årsomsetning på 4,6 milliarder USD. Det er nøyaktig det samme som Cisco.