En artikkel i New York Times som bygger på samtaler med en rekke anonyme kilder, forteller at etterforskere fra USAs justisdepartement har hatt samtaler med en rekke aktører innen musikkbransjen om Apples musikkforretning.
Kildene bekrefter at samtalene ikke bare er generelle: De kretser også rundt påstander i magasinet Billboard om at Apple skal ha truet plateselskaper som var fristet til å gi Amazon.com eksklusivitet til nye titler i det første døgnet etter lanseringen. Apple skal ha gjort det klart at selskapene da måtte se langt etter noen form for promotering av titlene på deres musikkforretning iTunes.
Dersom dette kan bevises, vil det underbygge en anklage om ulovlig bruk av monopolmakt.
Apple er ikke bare USAs største distributør av musikk på nett, med en markedsandel på 69 prosent, mens Amazon.com på andre plass må nøye seg med 8 prosent. Apple er også USAs største distributør av musikk overhode, men en markedsandel på 26,7 prosent, ifølge NPD Group. Fra en andel på 12 prosent i 2007, vokste Apple forbi Wal-Mart-kjeden i løpet av 2008.
Amerikanske myndigheter viser stigende interesse for Apple. Konkurransetilsynet FTC (Federal Trade Commission) etterforsker regelverket som utviklere av applikasjoner til iPhone er pålagt. Justisdepartementet i Washington skal også være i ferd med å finne ut av om Apple, Intel, IBM og Google har en underhåndsavtale om ikke å jakte på hverandres ansatte. I fjor førte en FTC-etterforskning sentrert rundt Apples styremedlemmers verv i andre selskaper til at Google-sjef Eric Schmidt valgte å fratre sitt verv i Apples styre.
Verken Apple, USAs justisdepartement, Amazon.com eller noe plateselskap har villet kommentere forholdene beskrevet av artikkelen i New York Times.