Advarselen kommer etter en undersøkelse som viser at leserne tar betalte pekere for redaksjonelt stoff, skriver Media Central.
- Å tillate slik forvirring er et svik mot lesernes tillit og det underminerer ikke bare nettmagasinets, men også forlagets troverdighet, sa president Frank Lalli i American Society of Magazine Editors (ASME).
Mandag presenterte han nye retningslinjer for å trekke et klarere skille mellom redaksjonelt og betalt innhold i organisasjonens medlemsblader på nett. Blant de nye reglene heter det at pekere skal være under redaksjonell kontroll, og at redaksjoner ikke skal skape innhold for spesielle annonseseksjoner eller andre annonser.
De nye retningslinjene kommer etter en trend i amerikansk forlagsbransje, der stadig flere magasiner har varslet sine annonsører om redaksjonelle artikler. Flere kritikere har ment at dette har gitt annonsørene for stor innflytelse over det redaksjonelle innholdet i magasinene.
- Leserne ønsker ikke å bli lurt, men vi ser stadig flere tilfeller der grensen mellom redaksjonelt og betalt innhold viskes ut, og i flere tilfeller har dette skjedd bevisst. Det ønsker vi nå å stramme inn, sa Lalli.