De fleste med en navigasjonsenhet i bilen har vel opplevd at selv med de aller nyeste kartdataene installert, så stemmer ikke alltid kartet med virkeligheten.
Dette skyldes primært at virkeligheten stadig endrer seg. Veier utvides, flyttes, sperres eller bygges hele tiden. Enda verre er det dersom man tar med interessepunkter som butikker, restauranter, bensinstasjoner, parkeringsplass og bussholdeplasser.
De fleste har mulighet til å oppdatere kartene, enten gratis eller mot betaling, men ifølge sier Ed Parsons, som er evangelist for Googles karttjenester, er hjelper dette egentlig ikke så mye.
- Fra kartlegging av veiene skjer til, kartene blir oppdatert og blir tilgjengelige gjennom distribusjonskanaler som for eksempel verksteder, kan man forvente at kartene er over to år gamle, selv i nye enheter, sier Parsons i et intervju med ZDNet Asia.
- Selv det å kjøpe kartene på nettet vil bare forkorte prosessen med omkring et år, noe som gjør at kartene er omtrent et år gamle, noe som fortsatt ikke bra nok for noen brukere.
Ifølge Parsons er det innsamling av kartdataene som er den mest tidkrevende og kostbare dele av av oppdateringsprosessen.
Han forteller at bransjen nå i økende grad har begynt å se på mulighetene for utnytte den ressursen brukerne selv utgjør. Det er disse som daglig beveger seg i de områdene som kartene dekker, og som raskest og enklest kan bidra med oppdaterte data.
Det er flere aktører som nå baserer seg på denne tilnærmingen. OpenStreetMap er den mest rendyrkede disse, siden det meste av dataene er samlet inn av frivillige. Dette skjer blant annet ved at brukerne kan laste opp sporingslogger fra sine GPS, som de selv eller andre så kan tegne blant annet veier ut fra. Oppdateringene blir vanligvis gjort tilgjengelige for andre på under en time.
Google, som ofte benytter seg av brukerskapte data, har sett nytten av dette og tilbyr registrerte brukere å bidra med kartinformasjon gjennom tjenesten Google Map Maker. Foreløpig er tjenesten begrenset til 174 land, hvorav mange er land som det er begrenset med oppdaterte kartdata å få kjøpt. Men tjenesten skal etter hvert utvides til å dekke hele Jorden. Oppdateringene som legges inn, blir gjort tilgjengelige i Google Maps. Men oppdateringene blir ikke umiddelbart synlige.
Også kartselskapet Navteq, som leverer kart til blant annet Garmin, tar imot bidrag fra frivillige gjennom selskapets Map Reporter-tjeneste.
TomToms Map Share-tjeneste er enda et eksempel på at kartleverandørene er godt i gang med å ta i bruk brukerskapte kartdata.
Det er flere utfordringer knyttet til brukerskapte kartdata. Kvaliteten på dataene som brukerne bidra med, er varierende. Det er til og med mulig for ondsinnede å sabotere dataene. Problemstillingen er velkjent fra tjenester som Wikipedia.
Utfordringen knyttet til dette blir selvfølgelig mindre desto flere som bruker kartene og observerer. Da vil feilene raskt kunne rettes. Det vil også hjelpe dersom aktørene i større grad enn i dag utveksler de brukerskapte dataene med hverandre, slik at dataene ikke må rettes på et helt utvalg av ulike tjenester.
Både OpenStreetMap-dataene og Googles Map Maker-datae for Afrika kan benyttes gratis av andre, men ikke uten ganske strenge og ikke-kompatible betingelser.