De totale leveransene av smartmobiler i årets andre kvartal var ifølge IDC omtrent som i samme kvartal i fjor, med en vekst på bare 0,3 prosent til 342,4 millioner enheter. Men det har skjedd betydelige endringer i hvem som levers disse mobilene.
Riktignok er Samsung fortsatt størst og øker leveransene med 5,5 prosent, noe som er nok til å øke markedsandelen fra 21,3 til 22,4 prosent. Men Apples leveransen har gått betydelig ned, med 15 prosent, noe som har ført til at markedsandelen har blitt redusert fra 13,9 prosent til 11,8 prosent. 40,4 millioner leverte iPhoner på et kvartal er det laveste antallet på sju kvartaler.
iPhone SE
Det kunne likevel ha sett betydelig verre ut for selskapets markedsandeler hadde det ikke vært for at iPhone SE har slått godt an i en del land. Den har ifølge IDC falt i smak hos både førstegangskjøpere av smartmobiler og tidligere Android-brukere som har meldt overgang til Apples økosystem.
Samtidig har gjennomsnittsprisen på de solgte iPhonene blitt redusert fra 662 dollar for et år siden til 595 dollar i forrige kvartal.
Huawei på tredje plass økte leveransene med 8,4 prosent det siste året, noe som bidro til at markedsandelene også økte, fra 8,6 til 9,4 prosent. Ifølge IDC selger selskapet mobiler godt på hjemmemarkedet i Kina, men enda bedre i Europa.
Noen vokser voldsomt
Oppo har siden i fjor vår skjøvet konkurrenter som Xiaomi og Lenovo/Motorola ut av topp fem. Selskapet leverte 13 millioner flere smartmobiler i forrige kvartal enn i samme kvartal i fjor, en vekst på 136,6 prosent. Dette har bidratt til å øke markedsandelen fra 2,8 til 6,6 prosent.
Selv om Oppo har fått noe oppmerksomhet også i Vesten, så er det fortsatt særlig i Kina at veksten skjer.
På femte plass havnet Vivo, som foreløpig bare markedsføres aktivt i Asia og stillehavsregionen. Det meste selges likevel i Kina og selskapet har økt leveransene med 80,2 prosent fra andre kvartal i fjor til andre kvartal i år.
Gruppen av mindre smartmobilleverandører har derimot, samlet sett, opplevd en betydelig tilbakegang det siste året, noe tabellen over viser.
Prispress
– Sett bort fra Samsungs Galaxy S7-flaggskip, har flertallet av leverandørene, inkludert Apple, oppnådd suksess med modeller som er billigere enn deres flaggskipmodeller, sier Anthony Scarsella, forskningssjef for mobiltelefoner hos IDC, i en pressemelding.
– Ettersom smartmobilprisene fortsetter å falle og konkurransen øker i toppen, vil leverandørene måtte fortsette å tilby modeller av flaggskiptypen til rimeligere priser for å oppmuntre til hyppigere oppgraderinger. Kinesiske merker som Huawei, Oppo, Vivo og Xiaomi har alle merket suksess med denne strategien, ved å levere premiumlignende enheter som fokuserer på de egenskapene som betyr mest for forbrukerne, inkludert bildebehandling, lydkvalitet og design, sier Scarsella.
- Stadig bedre tall: Oppturen fortsetter for Samsung