Den danske ISP-en CyberCity innrømmer at noen av deres norske kunder har blitt utsatt for kludrete kundebehandling og lover snarlig oppgradering av de norske tjenestene.
- Man kan godt kritisere måten vi har behandlet dette på. Vi har ingen problemer med portbelastning, IP-nett eller backbone, det er våre norske samarbeidspartnere som har strupet linjen vår så mye at vi bare måtte stenge folk ute, sier gründer og forretningsutvikler i CyberCity Klaus Riskaer Pedersen til digi.no.
Overfor digi.no beklager han måten norske storbrukere har blitt utestengt fra tjenesten uten varsel, men forsvarer det med at de 'tunge' brukerne hindret selskapets vanlige kunder.
Misfornøyde CyberCity-kunder digi.no har vært i kontakt med sier kundeservice i Norge har forhørt dem om sove- og spisevaner, og én hevder å ha blitt bedt om å bruke mindre tid på nettet og 'få seg nye venner'.
Les:
CyberCity-kunder får igjen pengene
CyberCity skylder på de nettgale
CyberCity nedrent av klager fra nettjunkies
- Vi kunne godt ha håndtert dette mer 'følsomt', innrømmer Riskaer Pedersen til digi.no.
Men han synes fortsatt endel av brukerne har beveget seg på grensen av selskapets reglement som forbyr 'server eller server-lignende' bruk under tjenesten.
Han sier han ikke vet hvor syv-timersgrensen som mange har fått opplyst fra CyberCitys kundeservice i Norge kommer fra, og Riskaer Pedersen mener brukerne gjerne kan sitte 48 timer i strekk så lenge de holder seg til reglementet.
- Vi har trukket en 34 Mbps-linje inn til Norge, den samme som vi har i hele Skandinavia. Vår norske leverandør UUNet har strupet denne ned til en tredjedel, så derfor går det tregt. Vi har kikket på andre løsninger og tjenesten skal få større kapasitet veldig snart, forteller han.
digi.no har fått bekreftet fra andre kilder at CyberCity lagt en 34 Mbps-linje inn til UUNet, men denne er av uklare grunner strupet ned til 13 Mbps.
Riskaer Pedersen opplyste til digi.no i går at de hadde stengt ute 208 brukere, og et enkelt regnestykke viser at om et par hundre brukere samtidig laster ned filer på ISDN-abbonement så tettes en 13 Mbps-linje ganske raskt.
CyberCity fikk raskt 13.000 kunder da de åpnet tjenesten sin i mars i år, noe som ifølge Riskaer Pedersen var overraskende mange.
Selskapets kunder har også klaget over treg nedlasting på tjenesten, noe han sier vil bedre seg så fort de får oppgradert.