GitHub-tjenesten har siden 2008 vokst til å bli verdens største vert for programvareprosjekter hvor et fellesskap med mer enn 12 millioner medlemmer står bak over 31 millioner prosjekter.
Men i det siste har det vært en økende misnøye hos mange av medlemmene i fellesskapet. Dette har resultert i et åpent brev som nå har fått mer enn tusen underskrifter fra utviklere knyttet til en rekke kjente og mindre kjente prosjekter. Litt overraskende er det kanskje at det er manglende åpenhet fra GitHubs side som framstår som det aller største problemet.
Sjeldent noe svar å få
I brevet klager nemlig mange på at deres tilbakemeldinger til GitHub aldri besvares.
– Vi har intet innsyn i hva som skjer med forespørslene våre, eller om GitHub jobber med dem. Siden vårt eget arbeid vanligvis gjøres i det åpen, og alle har «input» inn i prosessen, virker det merkelig for oss å ikke bli informert om noe som er blant det våre prosjekter avhenger mest av, heter det i brevet.
I brevet nevnes også de tre viktigste problemene med selve tjenesten. GitHub skal ha blitt varslet om dem for flere år siden, men intet har skjedd. Problemene er blant annet knyttet til hvilken informasjon medlemmene av et prosjekt får gjennom GitHub fra brukere som opplever feil og problemer med prosjektets programvare.
- Leserne har talt: Her er språket flere burde lære seg
Lover å lytte
Jono Bacon, GitHubs relativt ferske direktør for brukerfellesskapet, har svart på brevet gjennom Hacker News. Han takker for at kritikken i brevet er såpass konkret og lover å sørge for at problemstillingene som tas opp blir vurdert i forbindelse med kommende planer.
Han skriver at han ikke kan gi noen konkrete løfter, siden han ikke er en del av produktteamet, men han skal likevel kunne sikre at de riktige menneskene ser nærmere på det som tas opp i brevet. Han lover også å diskutere med sine kolleger om hvordan GitHub kan bli litt mer åpne om framtidig funksjonalitet og utviklingsplaner.