Et amerikansk selskap, Millennial Media, har kartlagt hvilke plattformer mobile utviklere har tenkt å konsentrere seg om i 2011, og sammenliknet med en tilsvarende undersøkelse som de gjennomførte på samme tid i fjor. Millennial leverer løsninger for mobilannonsering.
Grunndata i undersøkelsen er innhentet fra uavhengige utviklere, innholdsleverandører og annonsører, og bearbeidet med tanke på å gjenspeile fordelingen av nye mobilapplikasjoner per plattform det kommende året. Det understrekes at de fleste tenker å levere applikasjoner til flere plattformer. Tallene er analysert i samarbeid med analyseselskapene Digiday og Stifel.
Funnene er presentert i den grafiske framstillingen øverst i denne artikkelen. Disse resultatene er verdt å merke seg:
- Android overtar som den mest populære plattformen. iPhone faller fra første plass til femte plass i rangering, og fra 30 prosent til 8 prosent i andel.
- Lanseringen av Windows Phone 7 gjør at Microsofts plattformen er like populær blant utviklerne som iPad, med en andel på 20 prosent og delt andre plass i rangeringen.
- Apples andel (sum av iPhone og iPad) er redusert fra 51 prosent til 28 prosent.
- Symbians svake oppslutning gjenspeiler dels Nokias varslede overgang til MeeGo, dels at Millennial-undersøkelsen kan mistenkes for å helle til amerikanske forhold. Symbian har aldri stått sterkt i USA.
- Utviklerne tror ikke at HP vil nå fram med sin satsing på Palm-plattformen WebOS: Palm-andelen av de forventede mobilapplikasjonene i 2011 er redusert til 4 prosent.
Undersøkelsen avdekker også en enorm optimisme med tanke på innholdsleverandørenes forventede fortjeneste gjennom mobile applikasjoner. 31 prosent tror de vil kunne doble sin omsetning av mobile applikasjoner, mens 17 prosent venter en økning på minst 50 prosent.