Torsdag i forrige uke skrev digi om økningen i etterspørselen etter IT-personale. Både Nav og bemanningsbyråene merker at dette markedet er i kraftig vekst.
Det må nærmest sies å være «mot normalt». For mens arbeidsledigheten på ett år har økt med fem prosent og antallet ledige stillinger totalt har gått ned 7 prosent, opplever IT-bransjen isolert sett en økning på 13 prosent fra oktober i fjor til oktober i år.
Dette merker Jean Pierre Pfister (28) godt. Han er ansvarlig for rekruttering hos Aller Internett, forlaget som blant annet står bak digi.no og ITavisen.no.
- Vi startet opp ganske beskjedent med stillingsannonser på digi.no 1. februar, og kan allerede nå skilte med et betydelig antall annonser. I løpet av denne korte perioden har vi faktisk blitt den største kanalen utenom Finn. Det er nå bare de som er større enn oss når det gjelder distribusjon til denne målgruppen, smiler Pfister fornøyd.
Vi har også tidligere opplevd at arbeidsgivere nærmest har løpt etter IT-medarbeidere. På 1990-tallet skulle det knapt mer til enn litt grunnleggende kjennskap til Windows for å få en godt betalt jobb med muligheter for avansement, slik er det ikke i dag.
- Arbeidsgiverne etterspør reell kompetanse, gjennom dokumentert utdanning og erfaring. Den største enkeltgruppen er faktisk seniorutviklere, med en andel på rundt 30 prosent. Og det søkes etter kunnskap på helt spesifikke områder, som Sharepoint, .Net, Java, datavarehus, sikkerhet, systemutrulling og arkitektur, sier Pfister.
Løsningen fanger ofte inn det som Pfister kaller passive arbeidssøkere. Det vil si IT-folk som i utgangspunktet ikke har tenkt å skifte jobb i det hele tatt. Vi skal proaktivt bearbeide brukerne over tid.
- De har det bra der de er, og må ofte overtales til å skifte beite. Dette er med andre ord ikke lykkejegere som bare drømmer om jobber de egentlig ikke er kvalifiserte til. Vår løsning bidrar til å skape kontakt mellom arbeidsgiverne og folk som er godt etablerte.
Det er likevel ikke bare jobber som krever tung kompetanse som er ledige. Etterspørselen innen drift, salg og support er allerede stor, og øker.
- Foreløpig har vi flest «tunge» stillinger. Men på sikt ser vi for oss en 40/60-fordeling av «tung » og «lett». De lettere stillingene vil vi spesielt markedsføre på ITavisen stilling som jo har betydelig yngre lesere enn digi Stilling. Samtidig tror jeg veksten vil fortsette også i det «tunge» segmentet. Vi er jo fortsatt i en tidlig fase når det gjelder å bygge opp det tilbudet vi ønsker å gi være kunder og lesere, sier Pfister.
Det er ingen tvil om at Finn.no er den største aktøren på rubrikkannonser her i landet, både når det gjelder eiendom, bil, løsøre og jobb. Slik vil det fortsatt være, tror Pfister.
- Jeg anbefaler alltid mine kunder å annonsere på Finn.no. Annonser på digi Stilling og ITavisen Stilling skal være et godt supplement der du i større grad har mulighet til å komme i direkte kontakt med den aktuelle målgruppa spesifikt innen IT, avslutter han.