Et nytt nettlesertillegg i Chrome bruker kunstig intelligens fra OpenAI til å lage nye titler som skal gi mer informasjon om innholdet i sakene enn Dagbladets egne korte og tabloide titler på nett.
Når nettlesertillegget er skrudd på, vises de alternative titlene på sakene på Dagbladet-fronten i stedet for de faktiske forsidetitlene – for ordens skyld merket med «KI» i parentes.
– Ment som en morsom greie
Mannen bak er hobbyutvikler Lars Øy som jobber som spesialrådgiver for den parlamentarisk ledelse i Høyre. Han var statssekretær ved Statsministerens kontor i Erna Solbergs regjering.
Øy utviklet tillegget da han kom hjem fra jobb på fredag ettermiddag og et par timer på lørdag, før den første versjonen var klar, forteller han.
– Det var enklere enn jeg hadde trodd. Det var et enkelt og greit grensesnitt som OpenAI har som en kunstig intelligens-tjenestene. Og de er ikke kjempekompliserte disse nettleserutvidelsene heller.
Deretter skrev han om nettlesertillegget, og en oppskrift på hvordan teste det, på sin lukkede Facebook-profil. Men stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn la det ut på Twitter mandag, og det har fått mye oppmerksomhet og blant annet vært publisert og diskutert på Reddit.
– Det var ment som en litt morsom greie, men så ble det mer rundt det enn jeg hadde trodd, sier Øy.
– Hvilke reaksjoner har du fått?
– Det er mange som trekker på smilebåndet og syns at dette var morsomt, og noen er imponert over hva denne KI-en får til og syns den er flink til å lage overskrifter. Og noen sier at de har mer lyst til å lese Dagbladet nå enn de hadde før, svarer han.
Han har reagert på at overskriftene inne på Dagbladet.no er veldig tabloide og gir lite informasjon.
– Jeg har inntrykk av at jeg ikke er den eneste.
– Hvor kom idéen fra?
– Jeg tror den kom fra de som lagde en nettleserutvidelse for å beholde den blå haken ved verifiserte Twitter-kontoer, etter at Elon Musk fant ut at han skulle ta betalt for dette. Da forsvant en del av disse, men noen hadde sikret seg oversikt over hvem som hadde hatt dem, og lagde et nettlesertillegg for å bringe det tilbake. Det var gjennom dette at ideen kom, da jeg så at det var mulig å tilpasse en nettside på denne måten, forteller Øy.
Kan komme mer generiske tjenester
Tillegget fungerer kun på Dagbladets nettsider.
– ChatGPT leser ikke nettsider. Hvis du bare tar all teksten så skjønner den ikke forskjellen på hva som er selve artikkelen og hva som er annonser eller annen støy på nettsiden. Du må hjelpe den med å filtrere ut hva som er den konkrete artikkelen, og måten å gjøre det på vil være forskjellig fra nettsted til nettsted, sier Øy.
– Men det kommer hele tiden nye versjoner av disse kunstig intelligensene. Og hvis det kommer en versjon som kan skille dette automatisk, er det lett for enhver å lage noe mer generisk. Det vil nok komme, legger han til.
Tillegget er sendt til Chrome for godkjenning og er ikke publisert, men det er tilgjengelig i utviklermodus. Øy har ikke bestemt seg for om han vil velge å publisere tillegget når det eventuelt blir godkjent.
– Folk bør jo ikke generelt ha nettleseren sin i utviklermodus, dette er bare en mulighet for å teste tillegget, sier han.
Om Øy lander på at han ikke vil publisere nettlesertillegget, vil det fortsatt kunne brukes i utviklermodus av alle som har fila. Men han påpeker at det da vil kunne skje endringer i kode og formatering på nettsiden som gjør at ting slutter å virke.
Dagbladet: – Leses best som Dagbladet
Til Dagsavisen kommenterer nyhetsredaktør Frode Hansen i Dagbladet at man kan gjøre mye morsomme ting med kunstig intelligens og teknologi, men at Dagbladet leses uten tvil best som Dagbladet. Det vil si med tabloide, korthugde titler.
På spørsmål fra avisen om det hender at titlene deres kanskje forteller litt lite om hva saken dreier seg om, svarer han:
– Jeg opplever primært at den eventuelle kritikken du sikter til kommer fra bransjen, og i mye mindre grad fra forbrukere. Vi presenterer god tabloid journalistikk som Dagbladet har gjort siden 30-tallet. Stramme, korthugde titler på forsida har alltid vært diskutert. For meg, som har tabloid journalistikk som hedersord, så er det barnelærdom at titlene skal pirre og være oppsiktsvekkende.