KOMMENTAR: I går ble prisen på Microsofts nettbrett Surface kjent. Prisen er høyere enn hva ekspertene hadde forventet.
For 499 dollar får man inngangsmodellen, uten tastatur-dekke, og med 32 GB lagring. Dette er det samme man må ut med for å få kloa i den siste iPad-modellen fra Apple med 16 GB lagring og samme pris som Samsungs brett Galaxy Tab 10.1 i det amerikanske markedet.
Skal du ha med berøringsdekselet, som også har med tastatur, må du betale 100 dollar ekstra og da har vi samme pris som iPad med 64 GB.
Ikke priskrig
Microsoft har altså ikke tatt mål av seg å konkurrere på pris frem mot julehandelen.
Brettet som Microsoft selv har designet og produsert, kommer med Windows RT, mens en Windows 8 Pro utgave er ventet å bli lansert senere.
Dette betyr at det er en rekke eksisterende applikasjoner og programmer du ikke kan kjøre på den ARM-baserte maskinen, som for øvrig blir levert med Office RT. Dette er en slanket versjon av Office 2013.
Prisstrategien viser at Microsoft prøver å konkurrere med Apple, ikke Android. Men er brettet godt nok til å takle forspranget iPad i dag har?
Må ha utviklerne med seg
Mens Android-baserte nettbrett, blant annet Kindle Fire, har et sterkt fotfeste i det lavere prissjiktet, har Apple full kontroll over markedet gjennom iPad og økosystemet rundt iOS. Skal Microsoft levere, må de få kunder som enten har en iPad og skal oppgradere, eller nye kunder som før ville kjøpt iPad, til å velge Surface.
Da er Microsoft helt avhengig av at de får utviklere til å lage gode apper og tjenester tilpasset RT-brettet. Utviklingsavdelinger som har brukt mye tid på å utvikle til iOS og Android må overtales til å tilpasse applikasjoner til Windows 8.
Det er en kjent sak at Microsoft er svært aktive for å få opp interessen blant utviklere, så vi får se hva de får levert. Så langt skal det ikke være mye å skryte av.
Hvem bestemmer?
Men Microsoft har en enorm fordel: De er totalt dominerende på PC-er og de har et stort fotfeste i det profesjonelle markedet. Dersom det er en bedrift, ikke en privatperson, som skal gjøre valget mellom Surface eller iPad, så vil valget oftere være i Microsofts favør.
Dette fordrer imidlertid at det er etterspørsel etter brettet fra de ansatte. Trenden om å få bruke eget utstyr er så sterk at de fleste IT-avdelinger har gitt opp å diktere fotfolkets ønsker og preferanser.
Dessuten kan man tenke seg at en rekke arbeidsplasser de neste årene vil bli utstyrt med et nettbrett – ikke en PC. Da vil igjen pris være viktig. Og Microsofts Surface er ikke alene på markedet, eller ikke for Windows-baserte nettbrett.
Med andre ord: Det er ingen lett kamp Microsoft kaster seg ut i.
Vågal strategi
Morgan Stanley forventer at Microsoft kan selge cirka 3 millioner Surface-brett mellom lanseringen neste uke og 31. desember. De forventer også at Microsoft vil kunne ta 13 prosent av nettbrett-markedet innen 2013, men da medregnes alle nettbrett-enheter som kjører Windows.
Surface er med andre ord en vågal strategi for Microsoft. Men prisstrategien viser at de har selvtillit på egne vegne. Om markedet vil mene at verdien er høy nok, gjenstår å se.
Les også:
- [30.11.2012] Surface Pro blir dobbelt så dyr
- [02.11.2012] Microsoft utvikler mobil
- [22.10.2012] – Vi må snakke mer sammen
- [19.10.2012] Ti amerikanske tips for å lykkes
- [16.10.2012] Skremselspropaganda om Android
- [12.10.2012] Treffsikkert fra Huawei
- [09.10.2012] Ikke fritt frem i nettskyen