Den tyske fotokunstneren Boris Eldagsen vant førsteprisen i en av kategoriene i Sony World Photography Awards, en av verdens mest prestisjetunge fotokonkurranser. Men vinnerbildet var generert ved hjelp av en kunstig intelligens (AI), ikke et kamera.
På grunn av dette nekter han å motta prisen og oppfordrer i stedet til dialog omkring problematikken.
Det har World Photography Organization, som står bak konkurransen, sagt seg enige i, men tilsynelatende uten å følge opp.
Var åpen om AI-bruk
Eldagsen skriver at han gjorde oppmerksom på at bildet var laget ved hjelp av en AI så snart han fikk beskjed om at han hadde vunnet, men at det tok over tre uker før organisasjonens folk fikk det med seg. Ifølge Eldagsen maste han på dem flere ganger ble til slutt spurt om han ville svare på spørsmål i organisasjonens blogg, men noen spørsmål fikk han aldri.
Og nå er bildet fjernet både fra den fysiske utstillingen såvel som listen over vinnerbilder på konkurransens nettsider.
Og noen kommentar eller informasjon om bakgrunnen for fjerningen har verken han eller publikum fått, sier Eldagsen til den norske fotosiden Foto.no.
Ikke første gang
Det er ikke første gang et AI-bilde har vunnet en konkurranse. Høsten 2022 skrev Digi om et AI-generert bilde som vant en kunstkonkurranse i delstatsfestivalen i Colorado.
Blant annet denne hendelsen inspirerte Eldagsen til å sende inn AI-genererte bilder til tre ulike fotokonkurranser. Til hans store overraskelse hadde ingen av dem endret sine regler slik at innsendte bilder måtte være faktiske fotografier.
Dermed var hans vinnerbilde, med tittelen «The Electrician» innenfor regelverket, og konkurransens arrangører stod ved at han var vinneren, selv etter at han fortalte åpent om at bildet var AI-generert og ikke et fotografi i tradisjonell forstand.
Men Eldagsen nektet å motta prisen og ønsket en diskusjon rundt problemstillingen. Han endte opp med ingen av delene, men publiserte i stedet tidslinje og tanker rundt saken på sin Facebook-side og i et intervju.
I sistnevnte viser han også flere trinn av prosessen med å lage det ferdige bildet.
The Book of Veles
En av de første som tok opp denne problemstillingen, var den norske fotografen Jonas Bendiksen. Han er tidligere president i Magnum, sannsynligvis verdens mest prestisjetunge bildebyrå, og laget i 2021 «The Book of Veles». Den ble fremstilt som et dokumentarprosjekt, men ble etter flere måneder avslørt av Bendiksen selv som en samling AI-genererte tekster og bilder, laget nettopp for å ta opp denne problemstillingen.
– For meg virker det litt kunstig å ta dette opp på denne måten, sier Bendiksen på telefon til Digi. – Det er en viktig problemstilling å ta opp og diskutere, men å trekke seg fra en konkurranse som han ser ut til å ha vært en legitim vinner av, og hvor organisatoren tross alt visste hva han hadde gjort, virker litt merkelig.
– Å vinne en kreativ kategori med et AI-generert bilde er egentlig uproblematisk, så lenge det er innenfor konkurransens regler. Hadde han deltatt i en dokumentarisk- eller nyhetskategori, hadde det utvilsomt vært noe annet, men denne kreative kategorien eksisterer jo nettopp for å favne om et videre spenn teknikker og muligheter, og kanskje til og med belyse problemstillingene rundt AI-innhold.
– Man har kunnet manipulere fotografiet til alle tider, påpeker Bendiksen, men det som er nytt er at man nå kan automatisere det og gjøre det mye enklere enn før, nesten uten kostnad.
− Forsyner robotene seg ulovlig av åndsverk?