Capgemini Norge har vunnet storkontrakten om å vedlikeholde og videreutvikle Navs saksbehandlingssystem, Arena, går det fram av en pressemelding. Avtalen er verdt rundt 200 millioner kroner og løper i inntil seks år.
Arena har med ytelser som dagpenger, arbeidsavklaringspenger, overgangsstønad, uførepensjon med mer. Det ble opprinnelig utviklet av Computas i 2001. Ansvaret for systemet ble overlatt til andre i 2003. Det brukes av 7500 saksbehandlere.
I november 2010 opplevde brukerne at responstiden til Arena ble kritisk lang. Nav måtte rasjonere brukertiden: Kontorene fikk blant annet et øvre tak på antall samtidig påloggede. Trass i denne rasjoneringen opplevde de som slapp inn på systemet responstider på opptil mange minutter.
Problemene med Arena varte, ifølge IKT-direktør Nina Aulie i Nav, til 11. januar 2011. Årsaken ble oppgitt å være en teknisk oppgradering av den underliggende Oracle-databasen.
Capgemini skal både vedlikeholde og videreutvikle saksbehandlingssystemet.
– Med smidig prosjektmetodikk og kontinuitet skal konsulentselskapet være en proaktiv partner for Nav i dette arbeidet. Capgemini skal videreutvikle systemet i takt med nye og endrede behov hos Nav og deres saksbehandlere, heter det i pressemeldingen.
– Vi er veldig fornøyd med å få fornyet tillit hos Nav som vi allerede har et godt samarbeid med, sier Ola Furu, administrerende direktør i Capgemini Norge.