JUSS OG SAMFUNN

Varsler kraftige priskutt på musikk

Universal Music Group planlegger å redusere prisene på nye musikk-CD-er med inntil 31 prosent for å få kundene tilbake til platebutikkene igjen. Men ikke i Norge.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
4. sep. 2003 - 14:57

Verdens største plateselskap, Universal Music Group (UMG), skriver i en pressemelding onsdag at selskapet vil gjennomføre store kutt i prisene på nær sagt alle de heteste CD-ene i USA. Platene vil få en veiledende pris på 12,98 dollar, samtidig som at selskapet fjerner priskategoriene 16,98 dollar, 17,98 dollar og 18,98 dollar. UMG forventer at priskuttet vil kunne merkes av kundene fra og med 1. oktober i år.

UMG skriver i pressemeldingen at den nye prispolicyen innføres som en middel for å få musikktilhengerne tilbake til plateforretningene og for å øke salget av musikk.

Som en del av den nye policyen vil selskapet øke den forbrukerrettede annonseringen betydelig for å gjøre kundene oppmerksomme på artistene og musikken deres.

- UMG står for 30 prosent av albumsalget i USA, så vi er unikt posisjonert for å prøve ut den nye strategien. Vi mener sterkt at når prisene på så mange titler blir dramatisk redusert, så vil vi kunne lokke konsumentene tilbake til butikkene og øke musikksalget betydelig, sier Doug Morris, formann og direktør for Universal Music Group, i pressemeldingen.

Petter Singsaas, administrerende direktør i Universal Music Norge, sier til digi.no at tilsvarende priskutt ikke umiddelbart er aktuelt i Norge.

- Prisnivået i Norge har gått ned på en annen måte enn i USA, her er det mye mer bruk av rabattordninger, mens i USA opererer man med veiledende priser, forteller Singsaas.

Han forteller videre at mens salget av musikk har sunket med 17 prosent i USA i første halvår, har man opplevd en liten økning her.

- Situasjonen er derfor langt mindre dramatisk her enn i USA, avslutter han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.