Selv om faren for at oppladbare batterier skal svikte helt og ta fyr, anses som veldig lav, er litium-ion-batterier nå så utbredt et selv en risiko på en tusendels promille kan utgjøre mange tusen slike branntilfeller. Slike batterier brukes i dag i alt fra mobiltelefoner til kjøretøyer.
Ifølge Nanyang Technological University i Singapore er dagens litium-ion-batterier utstyrt med en brikke som kan lese av spennings- og temperaturnivåer.
Disse er likevel ikke i stand til å oppdage symptomer på funksjonsfeil og overoppheting før dette faktisk inntreffer, og da kan det allerede være for sent å hindre at batteriet tar fyr.
Men nå skal forskere ved universitetet ha utviklet en liten brikke som i langt større grad kan registrere helsetilstanden til litium-ion-batterier. Forskningen har blitt ledet av professor Rachid Yazami, som i fjor, sammen med tre andre, fikk Draper-prisen for forskningen som ledet fram til litium-ion-batterier. Yazami fant i 1980 opp litium-grafitt-anoden, som brukes i kommersielle litium-ion-batterier.
Forskerne sikter mot at teknologien som brikken bygger på, vil være klar for lisensiering til brikke- og batteriprodusenter innen utgangen av 2016.
«Skiløype»
Den nye brikken tar i brukt en algoritme som kan analysere både helsetilstanden og ladningstilstanden til et batteri gjennom det som omtales som et diagram med tre dimensjoner. Når man ser dette på en skjerm, skal det på en skiløype ned fra et fjell.
– «Skiløypen» til et helt nytt batteri ser annerledes ut enn et slitt eller defekt batteri, akkurat som to fingeravtrykk vil se ganske forskjellige ut, sier Yazami i en pressemelding.
Sentralt i disse dataene er entropien og entalpien i systemet, som begge er deler størrelser innen termodynamikk.
– I tillegg til å kjenne til degraderingen til nedbrytningen av batterier, kan teknologien vår også avgjøre den nøyaktige ladningstilstanden til batteriet, og derfor optimalisere ladningen slik at batteriet kan vedlikeholdes i det opprettholdes i sin beste stand, samtidig som at det lades raskere, hevder Yazami.
Han håper på at alle oppladbare batterier vil være utstyrt med en slik brikke.
– Det vil redusere faren for batteribrann i elektroniske enheter og kjøretøyer, samtidig som at levetiden til batteriene forlenges.
Teknologien skal nå markedsføres av selskapet KVI Pte, som også tilpasser brikken til en rekke ulike produkter, inkludert batteripakker for mobile enheter.