Midt i ferien ble det klart at Tele2 AB kjøper aksjemajoriteten i Network Norway, og akter å overta hele selskapet.
Nyheten blir godt mottatt, både hos Post og Teletilsynet i Lillesand og hos analytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom.
En ferierende Elisabeth Sørbøe Aarsæther, Informasjonsdirektør i Post- og teletilsynet, sier til digi.no at hun synes dette er en god nyhet og slår fast at de er fornøyd med dagens melding.
- Da får vi en eier av utbyggeren av det tredje nettet. At de samler eierskapet er ikke en dum tanke, sier Sørbøe Aarsæther og slår fast at oppkjøpet har tilsynets velsignelse.
Venter termineringsdebatt
Tore Aarønæs, som eier analysebyrået Norsk Telecom og tidligere finansdirektør i NetCom, sier at det ikke er uventet at Tele2 og Network Norway nå slår seg sammen – men at spenningen har knyttet seg til hvem som kjøper hvem.
- Usikkerheten rundt utbyggingen av det tredje mobilnettet blir vesentlig lavere. Historisk sett vil flere aktører også føre til lavere priser, som er bra, sier Aarønæs som tillegger at dette er i tråd med myndighetenes telepolitikk.
Han forventer nå at det kommer en fornyet debatt rundt termineringsprisene i nettet.
- Muligens vil myndighetene justere betingelsene for termineringer, og de etablerte aktørene vil helle mye bensin på det bålet. Dette blir et debattema, sier Aarønæs som ikke ser bort ifra at Tele2 allerede har fått signaler fra Post- og teletilsynet på hvordan de tenker i forhold til dette.
Merkenavn
Network Norway har flere merkenavn i det norske markedet, mest kjent er kanskje OneCall som har investert betydelige beløp i annonsering og sitt eget merkenavn. Et naturlig spørsmål i kjølvannet av dagens oppkjøp er om de ulike merkenavnene i det norske mobilselskapets portefølje vil leve videre.
- Vi vil fortsette som før inntil videre, men dette er noe vi må vurdere, sier informasjonssjef Pernilla Oldmark i Tele2 AB til digi.no. Hun viser til at Tele2 i Sverige opererer med flere ulike merkenavn, blant annet Comviq, i tillegg til Tele2.