Gartner ser for seg en kraftig vekst i salget av applikasjoner til mobiler i årene som kommer. Selskapet mener at omsetningen i år vil være 80 prosent høyere enn i fjor, til tross for at over 80 prosent av nedlastingene vil være gratis for sluttbrukerne. Denne andelen ventes faktisk å stige i årene som kommer.
Ifølge Gartner ble det omsatt programvare til mobiler gjennom applikasjonsbutikker for 2,516 milliarder dollar i fjor. I år ventes tallet å stige til 4,507 milliarder dollar. I 2013 vil omsetningen være på 21,646 milliarder dollar, mener Gartner.
Selskapet mener det vil foretas 4,5 milliarder nedlastinger av applikasjoner i 2010.
- Etter hvert som smarttelefoner blir mer populære og applikasjonsbutikkene blir fokuset for flere aktører i verdikjeden, vil flere konsumenter eksperimentere med nedlasting av applikasjoner, sier Stephanie Baghdassarian, en forskningsdirektør i Gartner, i en pressemelding.
- Spill beholder førstplassen, mens applikasjoner for mobil shopping og sosiale nettverk, samt nyttverktøy og produktivitetsprogramvare vil fortsette å vokse og tiltrekke seg stadig mer penger, mener Baghdassarian.
Økningen i tilgjengeligheten og nedlasting av gratis applikasjoner forklares med at i det i mange tilfeller i stedet vil bli tilbudt ting innen i applikasjonen som koster penger. Dette kan godt være fysiske ting. I tillegg vil mange applikasjoner være reklamefinansierte. I et spill kan det for eksempel vises en helsiden annonse mellom nivåene.
Gartner tror at annonsefinansierte applikasjoner vil stå for nærmere 25 prosent av omsetningen i 2013.
Nå tror ikke Gartner at alle de nye smarttelefon-brukerne kommer til å handle like mye som dagens brukere. Tvert imot.
- Veksten i smarttelefon-salget vil ikke nødvendigvis føre til at konsumenter vil bruke mer penger, men det vil utvide det adresserbare markedet for et tilbud som vil være annonsefinansiert, sier Baghdassarian.
- Verdikjeden til applikasjonsbutikkene vil endres etter hvert som reglene settes og brytes i et forsøk på å finne den mest lønnsomme forretningsmodellen for alle partene som er involvert, sier hun.
Gartner mener at applikasjonsbutikkene også vil være avgjørende for utviklingen av markedsandelene til de ulike plattformene.
- Applikasjonsbutikker vil være sentralt for mobilindustrien og applikasjonene selv gjennom 2010 for å avgjøre en vinner blant plattformene for mobile enheter, sier Carolina Milanesi, en annen forskningdirektør i Gartner.
- Forbrukere vil ha et bredt utvalg av butikker, og de vil søke seg til de som gjør det enkelt for dem å oppdaget applikasjoner som de er interessert i, og som gjør det enkelt å betale for dem når det er behov for dette. Utviklere vil ikke bare måtte vurdere nøye hvilke plattformer de skal støtte, men også hvilke butikker de skal selge applikasjonene i, sier Milanesi.