Ifølge en rapport fra IDC som ble utgitt torsdag, Worldwide and U.S. Compressed Audio Player 2005-2009 Forecast and Analysis: MP3 All Over The Place, ventes det at antallet flashbaserte MP3-spillere vil øke fra 26,4 millioner leverte enheter i 2004 til nærmere 124 millioner enheter i 2009.
Veksten vil ifølge IDC drives fram av faktorer som lavere pris på flashminne, flere betalingstjenester for medienedlasting på nettet, samt generelt mer bevissthet om denne typen spillere hos konsumentene.
Veksten ventes likevel å bli noe begrenset på grunn av økt utvalg og tilgjengelighet av mobiltelefoner med musikkfunksjonalitet.
IDC deler musikkspillermarkedet inn i fire hovedkategorier: bærbar, hjem, bil, samt en kategori for andre enheter hvor støtte for komprimert lyd må anses for å være en sekundærfunksjon, for eksempel i mobiltelefoner, DVD-spillere og spillmaskiner.
Produktene i denne fjerde kategorien vil likevel i stor grad kunne konkurrere med produkter i de øvrige kategoriene, og IDC anslår at det vil leveres 700 millioner enheter i denne kategorien innen 2009, med en samlet verdi på 114 milliarder dollar.
– Etterspørselen etter bærbare MP3-spillere er raskt stigende, ettersom stadig flere konsumenter blir kjent med de stilige formfaktorene og digital lydfunksjonalitet, sier Susan Kevorkian, programsjef for konsumentmarkedene innen audio, i en pressemelding.
– I tillegg vil DVD-spillere, mobiltelefoner og spillenheter som kan spille av komprimert lyd bli nøkkeldrivere i markedet for spiller av komprimert musikk i prognoseperioden, sier hun.
IDC mener at den maksimale lagringskapasiteten i bærbare flashspillere vil vokse til 8 GB i 2006 og 16 GB innen slutten av 2007. Det ventes at avspillingsmuligheter for musikkvideoer, slik blant annet den nye iPod-en fra Apple støtter, vil komme i flere spillere, både flash- og harddiskbaserte. Flere ventes å tilby nedlasting av slike videoer mot betaling.
Markedet for harddiskbaserte, bærbare spillere ventes å vokse globalt med 21,5 prosent i året i prognoseperioden. Salget vil kunne begrenses av større kapasitet i flashspillerne og gjennomsnittspriser på over 200 dollar.
Det totale, globale antallet enheter innen alle de fire segmentene ventes å nå 945,5 millioner enheter innen 2009, med en verdi på 145,4 milliarder dollar.