BEDRIFTSTEKNOLOGI

Venter ny vekst i CRM

Det skadeskutte CRM-markedet er i ferd med å få et comeback, til glede for blant andre Une Amundsens (bildet) Superoffice. Meta Group advarer mot maktkonsentrasjon, og anbefaler CRM-spesialister.

10. juli 2003 - 10:02

En spørreundersøkelse Meta Group har gjennomført nylig viser at CRM-markedet er på vei tilbake. Tre fjerdedeler av de som ble spurt svarte at de planlegger å bruke det samme eller mer på CRM i de kommende 12 måneder enn de gjorde i de foregående 12. En fjerdedel vil bruke mindre, men konsentrerer seg mindre investeringer i løsinger som gir raske gevinster.

Oppkjøpsdramaet som utspiller seg mellom Oracle, Peoplesoft og J.D. Edwards legger imidlertid en demper på kundenes lyst til å handle CRM-applikasjoner fra én ERP (Enterprise Resource Planning) leverandør, mener Meta Group.

- I lys av de aktuelle begivenheter bør virksomheter som er bekymret for å bli for avhengige av en enkelt teknologileverandør vurdere tilbud fra spesialiserte CRM applikasjonsutviklere, sa Elizabeth Roche, visepresident for Enterprise Application Strategies i analyseselskapet.

Noen leverandører overhaler i disse dager arkitekturen for lettere integrasjon mellom infrastruktursystemer og CRM, men uansett hvem som leverer CRM-systemet, vil det kreve store investeringer i integrasjon og teknologi å få CRM-systemer til å spille sammen med kjernesystemene, fremholdes det.

Meta Group advarer mot den sterke konsolideringen som skjer i markedet, og anbefaler derfor at leverandører som e.piphany og Siebel brukes for å begrense maktkonsentrasjonen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra