ANALYSER

Venter synkende mobilsalg i Vest-Europa

Gartner tror på nedgang også i Japan, mens det globalt vil selges 11 prosent flere mobiler.

5. aug. 2008 - 13:10

Analyseselskapet Gartner har kommet med en revidert prognose for det globale salget av mobiltelefoner i 2008 og 2009.

Gartner anslår det globale salget av mobiltelefoner i første kvartal i år til 294,3 millioner enheter, og til mellom 300 millioner og 305 millioner enheter i andre kvartal. I tredje kvartal ventes en svært moderat økning fra andre kvartal. Det er fjerde kvartal leverandørene må satse på for å nå en klar vekst i forhold til 2007, mener selskapet.

For 2008 som helhet tror Gartner det vil globalt sett selges 1,28 milliarder mobiltelefoner. Det er 11 prosent flere enn i 2007. I 2009 vil veksten være 10,3 prosent, tror selskapet.

Veksten er ujevn, og varierer svært mye fra verdensdel til verdensdel. I det mest mettede markedet, Japan, vil det selges 47 millioner enheter i 2008, en nedgang på 9,1 prosent fra 2007.

Også i Vest-Europa ventes en nedgang, på 1,5 prosent til 188 millioner enheter.

I hele området Asia og Stillehavet ventes en vekst på 17,9 prosent til 472,5 millioner enheter. Veksten er langt mer beskjeden i Nord-Amerika: 5,3 prosent til 187,7 millioner enheter.

Fram til ut 2009 vil markedet for mobiltelefoner preges av fem hovedtendenser, tror Gartner.

  • Etablerte leverandører vil konsolideres og aktører innen forbrukerelektronikk vil prøve seg på mobiltelefoner.
  • Mobiltelefonleverandører vil i stigende grad prøve å utvide sitt inntektsgrunnlag ved å satse på innhold og tjenester til sluttbrukere, slik Nokia (med Ovi), Sony Ericsson (PlayNow) og Apple (iTunes) gjør i dag. I markedet for bedriftsmobiler vil dette gjenspeiles i at utstyrsleverandører ikke vil nøye seg med å integrere geografisk posisjonering i sine apparater, de vil også tilby tjenester og applikasjoner.
  • Utstyrsleverandørene vil legge større vekt på brukervennlige grensesnitt, og det vil bli enklere for brukere å forholde seg til nye tjenester og funksjoner.
  • Mote og livsstil vil spille stadig større rolle for brukernes valg av mobiltelefon. Det innebærer større krav til fleksibel design og mangfold hos leverandørene.
  • De mest avanserte mobiltelefonene vil få ordninger som lar dem oppdatere systemvare og installere nye applikasjoner på direkten, uten å bruke PC og uten å belaste brukeren
  • .

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra