Gartner mener at omsetningen av pc-er, nettbrett og smartmobiler, kommer til å falle i år. Nedgangen ventes dog å bli svært liten, 0,5 prosent, men en nedgang i den samlede pengebruken på slike enheter skal aldri har skjedd før.
Dette betyr ikke at analyseselskapet samtidig tror på at det vil bli solgt færre enheter i 2016 enn i fjor. Men veksten ventes å bli usedvanlig lav, bare 1,9 prosent.
Ultramobilt
Gartner mener at det samlede pc-markedet vil krympe ytterligere noe i år, men samtidig ventes det at etterspørselen etter det som omtales som «premium», ultramobile enheter, inkludert både Macbook Air og Windows-baserte maskiner, vil vokse mer i de kommende årene enn det etterspørselen etter mer tradisjonelle pc-er vil falle.
– Ultramobile premium-enheter ventes å drive pc-markedet framover sammen med overgangen til Windows 10 og pc-er bygget rundt Intels Skylake-arkitektur, sier Ranjit Atwal, forskningsdirektør i Gartner, i en pressemelding.
– Vi venter at virksomheter vil rulle ut Windows 10 raskere enn de har gjort med tidligere Windows-oppgraderinger, sier Atwal.
Han viser til at en undersøkelse Gartner gjorde blant 3000 virksomheter i seks store land i fjerde kvartal i fjor, viste at nesten 80 prosent av bedriftene regner med å ha fullført evalueringen av Windows 10 innen tolv måneder, og 60 prosent innen ni måneder.
– Gitt den kortere test- og evalueringsperioden, kan mange bedrifter starte å migrere innen utgangen av 2016. Mange bedrifter vurderer å skifte ut så mye som 40 prosent av sin installerte base med nye Windows 10-enheter innen utgangen av 2017, sier Atwal.
Han mener at hybride 2-i-1-enheter med berøringsskjerm vil være det som mest bidrar til det økte pc-salget Gartner venter i 2017.
Verste fall i pc-markedet noensinne
Brett
Slikt sett ventes det altså at 2016 vil bli et bunnår for pc-markedet, men også i nettbrettmarkedet, som Gartner i tabellen nedenfor kaller for «Ultramobiles (Basic and Utility)». I begge tilfeller ventes det at etterspørselen igjen vil øke fra og med 2017.
Det er kun etterspørselen etter mobiltelefoner som Gartner mener at vil vokse kontinuerlig i årene framover, og den ventede veksten på 2,6 prosent i år vil være stor nok til at den utligner nedgangen i leveransene av pc-er og nettbrett.
Men Gartner mener at omsetningen, altså pengene som brukes på mobiltelefoner, ikke vil vokse med mer enn 1,2 prosent i år. Det er ikke nok til å holde den samlede omsetningen for de tre produktkategoriene på 2015-nivået.
Den svake omsetningsveksten i mobilmarkedet vil ifølge Gartner ikke skyldes at en lavere andel kjøper smartmobiler i stedet for tradisjonelle mobiler. Tvert imot ventes det at smartmobilandelen vil øke til 82 prosent.
Dekker behovet
Det som i større grad enn tidligere vil skje, er at smartmobilbrukere som allerede har en relativt enkel smartmobil, vil erstatte denne med nok en smartmobil i samme kategori, i stedet for å ta veien opp i de langt dyrere klassene. Spesielt gjelder dette i Kina og en del andre kommende markeder.
Gartner skriver at lokale og kinesiske varemerker i større grad leverer mer avanserte, men likevel grunnleggende smartmobiler, som dekker brukerne behov til en lavere pris. Dermed reduseres behovet for å oppgradere til en kostbar enhet.
– Under Mobile World Congress 2016 vil mange Android-leverandører, som vanlig, lansere neste generasjons smartmobil-flaggskip. Vi vil forhåpentligvis se et økt fokus på differensiering ved å åpne for unike, men relevante opplevelser, utvidelse til nye funksjonaliteter og bedre tilknytning til app- og tjenesteøkosystemer, sier Robert Cozza, en annen forskningsdirektør i Gartner, i pressemeldingen.