ANALYSER

Verden bruker en milliard PC-er

Og antallet skal dobles på få år, i følge analyseselskapet Gartner

23. juni 2008 - 10:43

Analyseselskapet Gartner har regnet seg frem til at vi nå har passert en milliard PC-er i aktivt bruk.

Veksten fortsetter med cirka 12 prosent i året, og med det tempoet vil verden passere 2 milliarder PC-er i 2014.

Gartner presiserer at de ikke har forholdt seg til antall solgte enheter, slik de gjør i sine regelmessige rapporter om hvordan det går for PC-leverandørene. Analyseselskapet har i sin siste rapport sett mer på veksten i antall PC-er som er i bruk.

Brorparten av PC-ene er i bruk i den utviklede verden, men PC-ene er i ferd med å få fotfeste også i utviklingslandene og det er takket være de at antallet PC-er i bruk øker med tosifret vekst.

- Utviklede markedet som USA, Vest-Europa og Japan står nå for 58 prosent av verdens PC-er, sier George Shiffler, analysesjef i Gartner, i en pressemelding.

Dette vil endre seg fort, ifølge analyseselskapet.

- Vi forventer en dobling av antall PC-er i forhold til innbyggertall i utviklingsland innen 2013, sier Shiffler.

PC-leverandørene har fått øynene opp for veksten i utviklingsland, og det pågår nå flere initiativ for å få på plass billige PC-er slik at også befolkningen i disse landene kan ta del i den teknologiske utviklingen.

Mest kjent er "One Laptop Per Child"-prosjektet (OLPC), men de tradisjonelle leverandørene har også fått øynene opp for at dette blir et viktig marked.

- Mens de modene markedene i den industrialiserte verden sto for litt mindre enn 60 prosent av den første milliarden, forventer vi at markedene i utviklingslandene vil stå for omtrent 70 prosent av den neste milliarden, sier Luis Anavitarte, analysedirektør i Gartner.

Gartner forventer forøvrig at bare litt mer enn 180 millioner PC-er vil bli erstattet i år, noe som utgjør cirka 16 prosent av de installerte maskinene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.