Den amerikanske mobiloperatøren Verizon kunngjorde i går en avtale om å kjøpe AOL for 50 dollar per aksje, totalt omtrent 4,4 milliarder dollar. Selskapet satser på økt vekst ved å bygge plattformer for video og digitalt innhold.
Annonseteknologi
Det antas å være AOLs internett-orienterte annonseteknologi som er den virkelige årsaken til oppkjøpet. Ifølge The Verge er det særlig AOLs omsetning av annonser på tredjepartsnettsteder som vokser sterkt.
Men AOL eier også flere andre interessante virksomheter. Dette inkluderer innholdstjenester som The Huffington Post, TechCrunch og Engadget, men også oppringt internett-aksess.
Les også: Merkel hiver ut Verizon
Oppringt
Ifølge Recode var det for et år siden 2,34 millioner abonnenter som i gjennomsnitt betalte over 20 dollar i måneden for oppringt internett-aksess fra AOL, som tidligere het America Online. Det ble antatt at de færreste av disse faktisk brukte tjenesten lenger. Selv om antallet abonnenter er fallende, er det mange som fortsetter å betale for tjenesten, selv om AOL har økt prisen.
Dette alene gir AOL en inntekt på over en halv milliard dollar i året.
Les også: Microsoft har overtatt AOL-patentene