På et kundearrangement i København har SAS Institute lansert et «gjør-det-selv» analyseverktøy for forretningsbrukere. Hensikten med SAS Rapid Predictive Modeler er å gjøre det enklere for andre enn drevne analytikere å ta i bruke verktøy for analyse og prognoser, med tanke på bedre beslutninger i høyere tempo og med redusert risiko.
Verktøyet svarer til et behov for å trekke flere inn i avansert beslutningsstøtte, ved å gi forretningsbrukere anledning til å bygge egne modeller innen scenarioer som kundesegmentering, up-sell, kryssalg, kampanjestyring, og tilgang og avgang av kunder.
SAS forklarer at folk uten statistikkompetanse kan bygge modeller i noen få enkle steg. Tanken er at flere personer i organisasjonen da gjøres i stand til å være med på å løse problemer, optimalisere resultater og igangsette initiativ.
Bak verktøyet ligger teknologi for å prosessere inndata og velge den beste blant mange alternative modeller.
Et eksempel på bruk i bygging av en modell for å spå hvorvidt kunder sannsynligvis blir eller går, er vist i denne videoen på Youtube.
I videoen aksesseres verktøyet gjennom data oppstilt gjennom regnearbeidet Microsoft Excel, som SAS har en egen «Add-In» for. Rapid Predictive Modeler er en komponent i SAS Enterprise Miner, og kan også kjøres fra SAS Enterprise Guide.
Verktøyet legger fram resultater i grafisk form. Modeller kan utvikles videre gjennom SAS Enterprise Miner, og kan legges rett inn i databaser under Teradata, IBM DB2 eller Netezza.
Les også:
- [25.06.2010] SAS kjøper spesialist på overvåking
- [25.06.2010] Avansert analyseverktøy forbeholdt de store
- [18.02.2010] Sammen om verktøy for bedre spådommer