Tirsdag 20. august gikk store deler av politiets IKT-systemer ned for telling. Nå én måned etter fadesen, kjenner de fortsatt ikke til årsaken til nedetiden. Det skriver Politiforum.
Beredskapsdirektør Knut Smedrud opplyste til digi.no da det stod på som verst at Politidirektoratet hadde tett dialog med politidistrikter og særorgan, og at det ikke var «rapportert om avvik, kritiske hendelser eller operative konsekvenser».
«Ikke alvorlig»
Flere ansatte i politiet reagerer nå på at Politidirektoratet prøvde å nedskrive hendelsen som «ikke alvorlig».
– Min påstand er at dette førte til et alvorlig fall i politiets beredskap. Jeg grøsser ved tanken på utfallet, hvis vi hadde fått en alvorlig hendelse i dette tidsrommet, sier en anonymisert politiansatt til bransjenettstedet.
Utvider tilsyn med Telenor etter nye problemer med nødnumrene
Politiets IKT-tjenester oppdaget på natten at det var tregheter i det nasjonale nettverket. De iverksatte derfor full beredskap for å få kontroll på situasjonen.
I morgentimene 20. august rapporterte ansatte over hele landet om påloggingsproblemer.
Kjenner ikke årsak
Det ble sendt ut en melding gjennom politiets alarm- og varslingssystem, med en anmodning om at brukere som var innlogget hos operasjonssentralene ikke logget av, for å prøve å sikre beredskapen i Norge.
Ifølge Politiets IKT-tjenester skal det ikke ha vært problemer med politisystemene. Årsaken til nedetiden er foreløpig ikke kjent, selv om de har noen «hypoteser».
Politiets siste X-melding
Mange av politiets sentrale datasystemer ble tatt i bruk før årtusenskiftet, og har i årevis vært modne for utskiftning, skriver Politiforum.
– Tilbakemeldingene vi fikk fra brukerne, gikk på at det var tregheter i nettverket. Da iverksatte vi beredskapsapparatet vårt. Når vi så nærmet oss morgenen, opplevde vi at de fleste brukerne hadde påloggingsproblemer, sier stabs- og beredskapssjef Karianne Hovden Wiigog til bransjenettstedet og fortsetter:
– Feilen førte imidlertid til at brukerne ikke fikk logget seg inn eller opplevde stor treghet. Da opplevdes applikasjonene som helt eller delvis utilgjengelige for brukerne.