Da terroraksjonen 11. september 2001 kom fullstendig overraskende på hele den vestlige verden, var det mange nettaviser som knelte under den enorme belastningen.
VG.no var én av de få, norske som strippet tjenesten sin for all ekstra ballast, inkludert reklame og andre grafiske elementer, og klarte å holde nettavisen sin oppegående.
I dag er den skjebnesvangre dagen kun et nummer i Internett-rekken, nærmere bestemt nummer 34 på listen over de mest trafikkerte dagene på VG.no.
- Den gang var vi sikre på at vi aldri ville slå den rekorden. Nå slår vi den hver dag, sier Espen Egil Hansen, redaksjonssjef i VG.no.
En ny krise gjør altså at nettavisene opplever gode dager. Hansen opplyser at mandag, tirsdag og onsdag denne uken har vært meget sterkt trafikkerte.
- Vi har allerede satt ny rekord så langt i uken. Ser vi på natten i dag, som vanligvis er ganske jevnt lav trafikk, har vi doblet den. Det utgjør en liten andel av total-trafikken vår, men gir en indikasjon på at dagen blir den beste noensinne for oss, sier han til digi.no.
Han forteller at det som driver trafikken opp, er bredden. Vanligvis er det et par artikler som drar opp, nå er det 15 artikler som alle går godt.
Det gir resultater.
I fjor hadde VG.no 13 dager med over 300.000 unike besøkende, i år er det nesten, uten unntak, over 300.000 besøkende på Norges største avis.
Telenor melder imidlertid ikke om noen store svingninger i trafikkmønsteret etter at USAs president i natt erklærte at krigskampanjen mot Irak var igang.
Teleselskapet, som overvåker den norske Internett-trafikken, opplyser til digi.no at volumene er så store blant annet på grunn av filutveksling (peer-to-peer) at nyhetssurfingen i seg selv ikke vil gi de store utslagene - med mindre det skjer noe helt spesielt.
digi.no sin søsteravis Propaganda skriver at norske nettaviser, i motsetning til 11. september, nå har forberedet seg kapasitetsmessig til krigen.
- Vi forventer en kraftig økning i antall lesere etter at angrepet har startet. For å klare å takle dette har vi kjøpt inn flere servere og økt datakraften betydelig, sier nyhetsredaktør Jørn Wisløff i Nettavisen til Propaganda.