Telenor-eide Zonavi har fått mye kritikk for at selskapet har drevet i lang tid som leverandør av interaktive TV-tjenester uten resultater.
Mot slutten av november slipper Zonavi løs sin førsteutgave av en interaktiv portal hos satellitt-distributøren Canal Digital.
Portalen vil blant annet inneholde spill fra det franske selskapet Infogram, som Telenor-selskapet har kjøpt på lisens.
- Vi kjører spillene på fire språk. De er tilpasset det nordiske markedet, sier Zonavi-sjef Johan Dolven til digi.no.
Han opplyser at portaltilbudet i starten vil gjelde kunder av Canal Digital og at VG-nyhetene ikke kommer i første versjon. Det er Kampanje.com som i dag skriver at VG har fått tilslaget på nyheter i Zonavis tilbud.
- Vi lager VG på TV i form av nyheter, sport og Rampelys. Vi skal importere tekst og bilde i automatiske feeds fra det som ligger på nettet og gir det et annet uttrykk som er tilpasset TV-mediet, opplyser Dolven. Det blir med andre ord ikke levende bilder som Canal Digital-abonnentene får se på TV-skjermen.
- Dette er en naturlig utnyttelse av den digitale økonomien, mener VG Nett-sjef Torry Pedersen. Han sier at VG skal være til stede på alle de plattformene det er mulig å være.
- Vi gjør dette for å tjene penger, men tror ikke det vil skje i år 1. Om noen år skal det imidlertid skje, ikke minst fordi vi er sikre på at TV-plattformen er veldig sterk.
Johan Dolven har planer om at begge parter skal få betalt for disse nyhetene over tid. Eller rettere sagt ekstratjenester tilknyttet nyhetene:
- Vi har planer å ta oss betalt for interaktive tjenester som stemmegiving og konkurranser hvor begge parter skal dele på inntektene. Men dette vil ikke skje i første versjon av VG-feeden, sier Dolven.
- Forretningsmodellen på dette området er knapt helt utviklet, sier Pedersen.
- Du kan nok regne med dette som et forsknings- og utviklingsprosjekt den første tiden, hvor vi i begynnelsen kun vil se annonseinntekter, sier han og deler den potensielle inntektsstrømmene opp i tre: annonser, interaktivitet (også via TV-skjermen) og abonnementstjenester.
Dolven har stor tro på at VGs sterke merkenavn vil gi Zonavi mange brukere. En test blant 1.000 digitale abonnenter sendt over ISDN i Oslo og ADSL i Stavanger, viste at VG hadde en av de mest populære tjenestene.