Trendtallene fra Jupiter MMXI viser at det ikke bare er flere som logger seg på nettet, men de som gjør det bruker også lengre tid online enn før.
I de største europeiske Internett-markedene - Storbritannia, Frankrike og Tyskland - økte den samlede tiden brukt online med henholdsvis 94, 225 og 226 prosent fra juni 2000 til februar i år.
Både økning og faktisk bruk øker mest i Tyskland. Gjennomsnittstiden hver tyske nettbruker tilbragte online per måned var på over 13 timer i perioden, fulgt av Spania (over ni timer), Norge (ni timer) og Italia (åtte timer), heter det i Jupiter-undersøkelsen.
- Det er interessant å registrere at Internett-bruken ikke går ned selv om dotcom-bransjen sliter og aksjekursene raser, kommenterer analytiker Staffan Engdegard i Jupiter. |


- Det noe svakere markedet for Internett-annonsering er hovedsakelig et resultat av at de økonomiske realiteter omsider har begynt å vise seg for dotcom-selskapenes overdrevne kapitalforbruk, sier Engdegard.
Han mener det nå er opp til selgerne av nettannonser å bevise for de tradisjonelle annonsørene at nettet ikke bare er tilstrekkelig, men også den mest effektive reklamekanalen man kan benytte for å nå ut til det sterkt voksende Internett-publikummet
Ifølge Jupiter-undersøkelsen er det ikke bare portaler og ISP-enes (internet service provider) nettsider som tiltrekker seg mange brukere. Nesten 60 prosent av de europeiske hjemmesurferne var i februar innom typiske underholdningsnettsteder, som Windowsmedia.com, MP3.com og den tyske fjernsynsstasjonen RTLs nettsider. Dessuten er nettbutikker som Amazon.com, tyske Bol.de og CDNow.com populære nettsider for den europeiske nettbruker, i tillegg til rene finanstjenester som Lloydstsb.com og EGG.com.
Undersøkelsen er basert på målepaneler utplassert hos 50.000 private Internett-brukere i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Sverige, Danmark, Spania, Italia, Sveits og Norge.