BERGEN (digi.no): En norsk oppstartsbedrift som skal gjøre databaser enkelt og brukervennlig, lanserte denne uken tjenesten sin kommersielt tilgjengelig.
– De store satser alt på skytjenester nå. Vi følte at timingen nå er perfekt for å komme ut i markedet med et slikt produkt. Ingen av de store har et verktøy som gjør det så enkelt som dette.
Det sier hjernene bak den norske oppstartsbedriften Restdb.io, Knut Martin Tornes og Jon Erik Solheim.
De har utviklet en database-skytjeneste, som er gratis og enkel å komme i gang med, og som skal være billig i drift om man vil oppskalere.
De har tidligere laget skreddersydde database- og CRM-systemer i andre bedrifter, og har erfaring med at det er både dyrt og tidkrevende.
Det er flere år siden de fikk idéen om å utvikle en databasetjeneste i skyen, men først den siste tiden har hosting-prisene har falt såpass at tjenesten kan tilbys til en overkommelig pris, samtidig som det er mulig å tjene penger på den.
- Skandiabanken: – IT-avdelingen er gullet vårt
Kan brukes av alle
Man trenger i prinsippet ikke å være kodekyndig for å bruke Restdb.io, men man må selvsagt kunne programmere dersom man vil hente ut data via API-ene til tjenesten.
Man kan i praksis starte en database for eksempel ved å laste opp et regneark dersom man fra før av har dataene sine i et slikt. I et slikt tilfelle, vil tjenesten validere innholdet, og sortere det. Dataene blir så søkbare.
Brukerne får et dashbord som viser hva som ligger i databasen, mulighet for rapporter, og et mediaarkiv for filer.
Retter seg mot SMB-markedet
Målgruppene er SMB-markedet, webutviklere og apputviklere. Verktøyet skal gjøre utvikling av databaser alle bedrifter trenger tilgjengelig for de fleste, uten at man trenger å hyre inn kompetanse.
Restdb.io skal erstatte tunge verktøy, og gjøre det mulig å utvikle for eksempel CRM-systemer selv ved hjelp av gjør-det-selv-verktøy.
– Med litt teknisk innsikt kan man sette opp dette selv. En teknisk prosjektleder som har behov for å håndtere kompleks informasjon kan enten kjøpe et prosjektstyringsverktøy eller bruke Excel. Eller leve i ad-hoc-verdenen med gule lapper. Vi kan være et veldig godt alternativ for de som har litt teknisk kompetanse, sier Solheim.
Tjenesten er bygget på toppen av en NoSQL-database, spesifikt MongoDB. De kaller det en «Plug and Play»-database, ettersom det skal være veldig enkelt å ta i bruk.
– MongoDB er brukt i bunnen, men stort sett er det åpen kildekode-løsninger. Det er ikke teknologi vi har laget selv. Vi har laget en databasetjeneste som er brukervennlig å utvikle, sier Tornes.
Kan erstatte kompliserte CMS-systemer
– Et bruksområde som er høyaktuelt er å skape dynamisk innhold på relativt statiske nettsteder. Å være mindre avhengige av et stort CMS er også en trend blant mindre webdesignere, som kanskje har gått litt lei av Wordpress og andre store publiseringssystemer, sier Solheim.
Større bedrifter kan ifølge utviklerne spare mye penger på å gå for deres løsning. Særlig hvis alternativet er å kjøpe inn et CRM-system.
– Vi har vært i konsulentbransjen i 15-20 år, og har laget slike systemer gang på gang. Man gjør de samme tingene om igjen hver gang. Dette kan automatiseres her. Man lager skjema, koblinger og API-er, noe vi har bakt inn som en tjeneste i Restdb.io, sier Tornes.
I tillegg adresserer de situasjoner hvor man kanskje har flere regneark med informasjon, og ikke har innholdet i dette samlet. Ved å putte disse inn i tjenesten, kan disse kobles sammen og gjøres søkbare.
– Når man har fått kontroll på datakildene sine ønsker man å bygge forretningsdashbord som viser for eksempel utviklingen på salg eller feilrate på produktene sine. Da kan denne informasjonen visualiseres, sier Solheim.
Konkurrenter
Restdb.io er langt fra alene om å tilby databasetjenester i skyen. Knack og Ragic er to selskaper som har lignende tilbud. Den store forskjellen er ifølge Tornes at disse tar betalt per bruker, mens de selv i praksis tar betalt per database.
De mener også at de selv er bedre på API enn disse konkurrentene.
Google Firebase og Facebook Parse er også tilbydere av databasetjenester, men har ikke har en lignende backend-løsning.
Restdb.io mener imidlertid at de kan konkurrere med disse på API og struktur.
Kommersielt tilgjengelig
De to gründerne har jobbet med prosjektet på heltid siden 2013. Nylig opprettet de også et kontor i Silicon Valley, med hjelp av Innovasjon Norge.
Nå er tjenesten lansert kommersielt, etter å ha vært tilgjengelig for testbrukere i et halvt år. 200 personer tok den i bruk i denne perioden.
Solheim forteller at de har fått gode tilbakemeldinger fra brukerne til nå.
– Er det noen ulemper med å gå for en slik tjeneste i stedet for mer tradisjonelle løsninger?
– Ulempen med vår løsning, som alle skytjenester, er at man må stole på oss. Man må stole på at vi har backup, at tilgangen er trygg og slike ting. Vi har lagt ned mye arbeid i å sikre at alle dataene er adskilt fra hverandre. Man tenker kanskje at de tryggeste er å ha dette i en boks på kontoret, men det er kanskje ikke så trygt det heller, med tanke på for eksempel virus, sier Tornes.
Restdb.io kjøper inn serverkapasitet fra Amazon og Digital Ocean. De drifter dermed ikke en egen sky selv, men bare tjenesten.
Alle vil ikke nødvendigvis kunne få dekket alle behov med denne tjenesten.
– Veldig tekniske utviklere vil kanskje føle at dette er for lett, og vil kanskje ha kontroll på alle detaljene, som dataspråk, dialekt på databasen og slikt. Vi treffer nok heller de som har datamodellforståelse, men som ikke driver med dataprogrammering til daglig. Pragmatikere som kan programmere, og ikke er opptatt av teknologi for teknologiens egen del, sier Tornes.
Han legger til at den økonomiske risikoen uansett er minimal dersom man vil prøve ut Restdb.io.
Gratis å prøve
Restdb.io kan tas i bruk gratis. Da er du begrenset til 1000 objekter, og inntill 5000 API-kall i måneden. Om man trenger mer, koster det ni eller 49 dollar i måneden, avhengig av behov. Bedriften skreddersyr også løsninger, slik at man kan få en dedikert tjener.
– Vårt mål er at utviklere ikke skal betale for å bruke tjenesten før den tas i bruk kommersielt, sier Solheim.
– Vi håper vi kan være en del av en kreativ prosess, og sette idéer i sving hos folk. At de tenker at dette med database er enkelt, og at de ikke trenger en ekspert. Da kan fokuset flytte seg til å skape de kule løsningene, sier Solheim.