Vårt søsternettsted Tek.no kårer hver måned de beste mobilabonnementene for privatmarkedet. I tillegg til prisinformasjon fra Tek.nos egen mobilkalkulator legges det også vekt på andre kriterier.
Nå lanserer Digi.no en bedriftsversjon av mobilkalkulatoren, og samtidig starter vi med månedlige kåringer av de abonnementene vi mener er de beste for bedrifter.
I likhet med Tek.no kommer også vi i digi.no til å se på andre ting enn bare pris når vi skal kåre vinnerne. Vi kommer til å kåre vinnere i to ulike kategorier: Liten bedrift og mellomstor bedrift. Under hver kategori forutsetter vi at det er et gitt antall brukere med store databehov, noen med mer gjennomsnittlige behov, samt et antall med beskjedne databehov.
Dette er noe av det vi vektlegger når vi kårer vinneren:
- Pris. Dette er det viktigste kriteriet, og hentes fra Finn billigste bedriftsabonnement-kalkulatoren.
- Datamengde. Har operatøren fornuftig prisede datapakker som passer selv om bedriften har brukere med stor variasjon i databruken?
- Hastighet. I bedriftsmarkedet er hastighet for mange viktigere enn i privatmarkedet, siden mobilen brukes som et jobbverktøy – og mange også vil dele internett-tilgang fra mobilen for å komme seg på nett med PC-en.
- Utenlandsdata. De fleste bedrifter har ansatte som av og til reiser utenfor landets grenser, enten det er i jobbsammenheng eller privat. Har de feil abonnement, kan det bli dyrt.
- Overforbruk. Hva skjer når du har brukt opp datapakken? Går hastigheten ned, stoppes databruken, og hvor mye koster det å kjøpe ekstra datapakker?
- Tilleggstjenester. Hvilke løsninger finnes for sentralbord og for oversikt over bedriftens abonnementer og bruk?
- Juridisk: Er det bindingstid eller bruddgebyr ved oppsigelse av avtale, eller når ansatte slutter?
Mye penger å spare
Ifølge SSB hadde 95 prosent av alle virksomheter i Norge under 20 ansatte ved inngangen til 2016. Kun 0,5 av norske bedrifter hadde mer enn 100 ansatte, og bare 0,1 prosent mer enn 250 ansatte. Det er grunnen til at vi har valgt å fokusere på små og mellomstore bedrifter når vi har laget kategoriene i våre månedlige kåringer.
Det er hard konkurranse i mobilmarkedet for bedrifter som vurderer å bytte mobiloperatør, og ifølge daglig leder Jon Ivar Bjørtomt i Mobito er det mye å spare på å bytte. Men han oppfordrer likevel til å være oppmerksom på det som står med liten skrift.
– Det er fremdeles utstrakt bruk av innlåsningsmekanismer i bedriftsmarkedet selv om aktørene har blitt mer «kundevennlige» de siste årene. Aktørene har forskjellig praksis og benytter i ulik grad klausuler som kan virke innlåsende for kunden, sier Bjørtomt til digi.no.
Av typiske metoder operatørene bruker for å låse deg inn, er at det kan være bindingstid per abonnement, gjerne i kombinasjon med bindingstid på hele avtalen. Det kan bety at bedriften i praksis alltid er innenfor en bindingstid, og må betale bruddgebyr om de velger å bytte leverandør. Et annet problem i bransjen kan være at det å endre abonnementet automatisk utløser ny bindingstid, eller at abonnementsavtalen automatisk fornyes dersom man ikke sier den opp minst tre måneder før oppsigelsestid. Vær oppmerksom på disse tingene før du inngår en abonnementsavtale.
Dette er vinnerne i november
Her er vinnerne i to ulike kategorier. Hvis disse ikke passer helt for deg, kan du selv gå inn og justere antallet brukere i ulike kategorier, datahastigheter og så videre: Gå til bedriftskalkulatoren »
Er dere mange brukere i din bedrift, kan det lønne seg å ta kontakt med operatøren for å se om det er mulig å få et enda bedre tilbud enn standardprisene som ligger i priskalkulatoren.
PS! Siden dette er bedriftsabonnementer har vi oppgitt prisene ekskl. mva.
Liten bedrift (under 10 ansatte)
Her har vi sett for oss en bedrift med 8 ansatte, hvorav 1 har lite forbruk, 5 har middels forbruk og 2 har et høyt forbruk. Med lite forbruk mener vi 1 GB data, mens middels forbruk er 2 GB og høyt forbruk er 10 GB.
I denne kategorien har vi ikke satt krav om mobilt bedriftsnett (skybasert sentralbordløsning), og det er heller ikke krav om fri roaming i EU. Vi stiller krav om at det ikke skal være bindingstid.
I denne kategorien er det Chess som kommer ut som det billigste alternativet, med 1714 kroner ekskl. mva. i måneden, eller 214,25 kroner per bruker i måneden. Sammenlignet med nest billigste alternativ, Talkmore, sparer du totalt 238 kroner i måneden. Har du Telenor fra før sparer bedriften hele 1619 kroner i måneden. Vi gjør oppmerksom på at Chess har Telia-dekning og Talkmore Telenor-dekning, så her kan lokale dekningsforhold kanskje være avgjørende for hva enkelte bør velge.
Vi kårer Chess til beste mobilabonnement for småbedrifter.
Abonnementspakken er satt sammen av 1 stk. Chess Easy 1 GB til 159 kroner, 5 Chess Easy 2 GB til 183 kroner og 2 Chess Easy 10 GB til 319 kroner.
Ut året lokker Chess med fri fart, men normalt er det maks 100 Mbit/s – som også bør være mer enn nok. Et pluss vi la vekt på da vi kåret Chess til beste mobilabonnement for bedrifter, er at det ikke koster noe å bruke opp datapakken – dermed slipper bedriften uforutsette utgifter. I stedet begrenses hastigheten til 120 kb/s i resten av perioden, og så kan man kjøpe ekstra datapakker for å sette opp hastigheten igjen. Denne løsningen gir mer forutsigbarhet.
Disse abonnementene er i utgangspunktet beregnet på privatpersoner, og har derfor ikke bedriftsnett. Det er ingen bindingstid. Bruker du data i utlandet koster det 19 øre per MB både i EU/EØS og i USA (inkl. mva.).
Mellomstor bedrift (mellom 10 og 100 ansatte)
Her har vi sett på en bedrift som har 75 ansatte, hvorav 10 er småbrukere, 45 har et gjennomsnittlig forbruk, mens 20 er storbrukere med behov for mye data. Med lite forbruk mener vi 1 GB data, mens middels forbruk er 2 GB og høyt forbruk er 10 GB.
Når det begynner å bli såpass mange ansatte vil det være en fordel med et mobilt bedriftsnett, altså en skybasert sentralbordløsning – og i denne kategorien setter vi derfor dette som krav. Vi stiller krav om at det ikke skal være bindingstid, og vi har ikke satt fri data utenfor EU som krav.
Så snart vi begynner å stille krav til at det skal være fri data utenfor EU, er det kun to aktører å velge mellom – og det er Telia og Telenor. Er imidlertid ikke dette viktig, men du vil ha mulighet for mobilt bedriftsnett, sitter vi igjen med fire aktører: Dipper, Telia, Ice og Telenor. Det desidert billigste abonnementet er Telenor-eide Dipper, til 21 175 kroner ekskl. mva. i måneden – det vil si 282,33 kroner per bruker.
Abonnementspakken er satt sammen av 10 Dipper Medium (1 GB) til 199 kroner ekskl. mva., 45 Dipper Medium+ (3 GB) til 249 kroner og 20 Dipper X-Large (10 GB) til 399 kroner.
I forhold til å velge Telia, som er nest billigst, sparer bedriften hele 11 050 kroner i måneden på å velge Dipper-abonnement til sine ansatte. Det er imidlertid en del begrensninger med Dipper, som det er verdt å være klar over. For det første er hastigheten strupet på 10 Mbit/s. Det betyr neppe så veldig mye for de fleste som kun bruker data på mobilen og ikke kobler mobilen til PC-en, og om du ønsker det er det mulig å oppgradere enkeltabonnementer til 20 eller 40 Mbit/s for henholdsvis 29 eller 59 kroner i måneden. Du kan altså kjøpe 40 Mbit/s til alle de 75 ansatte vi har brukt i vårt priseksempel, og likevel komme ut vesentlig rimeligere enn med nest billigste alternativ.
Vi kårer derfor Dipper til månedens beste mobilabonnement i klassen for mellomstore bedrifter.
Trenger du EU-data med norsk kvote må du imidlertid gå for Telia – men husk at de ansatte kan kjøpe ganske mange EU-datapakker for de 11 050 kronene bedriften sparer i måneden. Dipper tar 19 kroner per dag om du vil bruke av datapakken din når du er på reise i Europa, og tilbyr også ukespakke på 299 kroner for USA (inkluderer 600 MB data).
Hvis ingen av disse abonnementene passer, kan du selv legge inn antall ansatte og estimert forbruk i vår Billigste bedriftsabonnement-kalkulator her »
Har du tilbakemeldinger på kalkulatoren? Isåfall vil vi gjerne høre fra deg. Bruk kommentarfeltet under, eller send en e-post til redaksjonen@digi.no.