Wasim Zayed kan se tilbake på to framgangsrike år med Mercury Interactive. Hans norske avdeling har vokst til sju årsverk, og omsetningen er firedoblet til 20 millioner kroner. Inneværende kvartal tegner ut til å bli "kanon", ifølge Zayed. Den norske avdelingen samarbeider nært med den felles nordiske organisasjonen som teller til sammen 50 personer, hvorav en håndfull ambulerende konsulenter.
Mercury tilbyr produkter som tester hvordan nettsteder fungerer, sett fra brukerens standpunkt. Noen produkter selges, andre tilbys per test i Mercurys regi. Det siste er særlig viktig for å gi et bilde av hvordan et nettsted virker utenfra, der kundene er. Stjerneproduktet for dette er døpt ActiveTest, og har vært tilbudt et års tid, både internasjonalt og i Norge.
I januar kunngjorde Mercury en garanti i forbindelse med Active Test: Hvis ikke Mercury, etter seks kjøringer av Active Test, er i stand til å minst doble den målbare ytelsen til nettstedet, får du nye seks kjøringer gratis. Produktsjef David Gehringer er i Norge i anledning lanseringen av garantien her i landet.
- Vi har kjørt omfattende tester mot 1200 store nettsteder, og oppdaget ting som får oss til å måpe, sier Gehringer. - 98 prosent av alle nettstedene hadde alvorlige problemer knyttet til ytelse og skalérbarhet, hevder han.
Tallet på samtidige besøkende som nettstedet faktisk tålte var jevnt over bare 15 prosent av det innehaveren forespeilte seg. Det betyr at hvis du tror at du kan håndtere 1000 samtidige kunder, er det reelle tallet sannsynligvis rundt 150, ifølge Gehringer.
Mercury bruker skripter til å generere trafikk mot nettstedet, og måler responsen slik en faktisk bruker vil oppleve det. Selskapet har et verdensomspennende nettverk som gjør at trafikken kan dirigeres gjennom de porsjonene av Internettet som svarer til nettstedets faktiske kundegrunnlag. Skriptene som brukes i den interne testfasen av en nettapplikasjon, kan brukes videre i ActiveTest-fasen.
- Den interne testfasen er selvfølgelig uomgjengelig, understreker Gehringer. - Men utviklerne ser først og fremst webtjeneren, applikasjonstjeneren og databasen. Men den øvrige infrastrukturen, med brannmurer og det hele, gir også rom for mange feil konfigurasjoner. Gehringer forteller at problemer også kan føres til Internett-tilbyderne. |
Gehringer og Zayed vil ikke inn på konkrete kundetilfeller. Men de har flere typiske eksempler:
Ytelse og sikkerhet er overlappende problemstillinger.