TELEKOM

Vi kjøper dyrere mobiler enn før

Stiftelsen Elektronikkbransjen har lagt frem salgstallene for første halvår 2017.

Nyheten Samsung Galaxy Note 8 snuser på 10.000 kronersgrensa når den snart blir å finne i butikkene.
Nyheten Samsung Galaxy Note 8 snuser på 10.000 kronersgrensa når den snart blir å finne i butikkene. Bilde: Samsung
Varog KervarecVarog KervarecFagredaktør
25. aug. 2017 - 09:06

OSLO PLAZA (Inside Telecom/digi.no): Det ble solgt tre prosent flere mobiltelefoner i første halvår 2017 enn i samme periode i fjor. Men omsetningsøkningen er på hele 16 prosent.

– Nordmenn velger flaggskipmodellene når de kjøper mobil. Denne trenden fortsetter i 2017, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen.

Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen, fotografert foran storskjermen som vitner om en verdiøkning i elektronikksalget på 14 prosent i første halvår. <i>Foto:  Varog Kervarec</i>
Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen, fotografert foran storskjermen som vitner om en verdiøkning i elektronikksalget på 14 prosent i første halvår. Foto:  Varog Kervarec

Stiftelsen har lagt frem halvårsstatistikk som tallfester både denne og en lang rekke andre utviklingstrekk.

For eksempel har nordmenn trykket den relativt nye kategorien «smartutstyr» til sitt bryst, og salget av smartklokker og aktivitetsarmbånd fortsetter å øke kraftig.

– Salget av aktivitetsarmbånd har vokst 50 prosent, fra 360.000 til 440.000 enheter. Smartklokkesalget har økt med hele 60 prosent, fra 200.000 til 320.000 enheter, sier Ottemo.

Få kjøper VR-briller

Samtidig ville det foreløpig vært vanskelig å livnære seg på salg av VR-briller alene: Så langt oppgir beskjedne to prosent av oss å ha gått til innkjøp av dette, mens sju prosent sier de planlegger å kjøpe.

For et annet tilbehør som ofte benyttes sammen med mobiltelefonen, nemlig hodetelefoner, er bildet noe annerledes: Her er trenden at det selges like mange som før, men at prisen på dem går opp. Vi kjøper med andre ord dyrere modeller.

Nå sier 15 prosent av nordmenn at de har kjøpt produktet, noe som tilsvarer rundt 788.000 hodetelefoner.

Stiftelsen elektronikkbransjen rapporterer tall fra elektronikksalget i Norge. Salget av dab-radioer bidrar til sterk vekst i kategorien "lyd og bilde".
Stiftelsen elektronikkbransjen rapporterer tall fra elektronikksalget i Norge. Salget av dab-radioer bidrar til sterk vekst i kategorien "lyd og bilde".

Det selges fortsatt flest hodetelefoner under 1000 kroner, denne prisklassen står for rundt halvparten av markedet. Størst økning er det likevel i det dyreste segmentet: 13 prosent sier de har kjøpt hodetelefoner for over 3000 kroner, mot 8 prosent i første halvår 2016. Segmentet mellom 1.000-3.000 kroner står nå for 35 prosent av markedet.

TV-en blir fortsatt større

TV-salget øker med 18 prosent målt i volum og 32 prosent i verdi i første halvår 2017. Vi kjøper både større og mer avanserte TV-er enn før.

– 55 til 65 tommer har de siste årene blitt «folke-TV-en», og dette segmentet tar nå 48 prosent av markedet. TV-er med ekstra høy oppløsing, såkalte 4K eller UHD-skjermer, tar også en større del av markedet, og utgjør nå 28 prosent av salget mot 19 prosent i samme periode i fjor, sier Ottemo.

Tar vi med de aller største TV-ene, står skjermer på over 55 tommer for nesten halvparten av det norske TV-markedet.

Vi ser også et hopp i andelen smart-TV-er, opp fra 71 prosent av totalmarkedet første halvår 2016 til 78 prosent så langt i år, opplyser Elektronikkbransjen.  

Denne saken ble først publisert på Inside Telecom

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.