Salget av mobiltelefoner for 2004 vil ende på over to millioner enheter. Det er rundt 25 prosent flere enn i fjor, sier telekomanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom til digi.no.
Til sammenligning tipper den svenske Mobiltelebranschen (MTB) at salget av mobiltelefoner i Sverige ventes å nå 3,2 millioner enheter i år, en økning på 23 prosent.
MTB tillegger 3G som årsaken til salgsløftet av mobiltelefoner.


– I Norge er det helt andre årsaker, mener Aarønæs. – Her har vi ikke en gang «skrudd på strømmen» på 3G-nettet og har null brukere. Derimot er det store salget drevet av konkurranse i markedet, med mange nye aktører.
I dag har Norge et tyvetalls mobiltelefonaktører. Fire er mobiltelefonoperatører med Telenor, NetCom som de store og Teletopia og Møllergruppen som de små. I tillegg har det poppet opp et hav av nye aktører som videreselger mobiltelefoner.
Dette er de såkalte lavkostaktørene som kan operere med lave kostnader, forhåndsbetalte fakturaer og få ansatte.
– Jeg tipper at tre fjerdedeler av telefonene som selges i dag, har bindingstid. Brukeren får tilbud om en billig telefon, men binder seg samtidig opp med abonnement i ett år. Dermed er det i virkeligheten leasing av telefon vi snakker om, sier Aarønæs.
Drevet av subsidieordninger er det i dag en tøff kamp mellom de vel tyve mobilaktørene som opererer på det norske markedet. Mobiltelefonene selges med tap, men vinnes tilbake igjen over en periode via abonnementsordningen.
Både i Sverige og Danmark er det mobiloperatøren 3 som driver UMTS-utviklingen framover. I Norge har Telenor og NetCom varslet lansering alt fra innen jul til om et halvt år.
– Jeg har ikke tro på noen rivende utvikling av 3G i Norge, men tipper at vi beveger oss fra vindstille til flau bris i 2005, spår Aarønæs.
I Sverige ventes 3G-telefonene å utgjøre 10 prosent av årsvolumet, og veksten i mobilsalget i 2005 forventes å ha den samme veksten som i år.