Nye spillkonsoller som Xbox, Playstation2 og Nintendos Gamecube har gitt spillindustrien rakettfart i år. Ifølge en undersøkelse fra Informa Media Group, analysert av Reuters, vil de selge for 230 milliarder kroner i 2002 - en økning på 12 prosent.
En av grunnene til dette er priskrigen mellom konsoll-leverandørene, noe som igjen har ført til rekordetterspørsel hos forhandlerne.
Les også
- Senker prisen på Playstation 2
- Xbox er cracket
- Senker prisen på Xbox
- Genial liten spilleboks
- Sony og Sega kobler seg sammen
- Nintendo viser hva de har i boksene
- Hardere web-satsing for Playstation2
Salget av konsoller og annen maskinvare vil utgjøre hele 70 prosent av markedet i 2002, noe som tilsvarer litt over 160 milliarder kroner.
Det siste tiåret har salget av videospill for heimen eksplodert, og er nå en rival til de tradisjonelt populære underholdningskategoriene film og musikk.
De tre rivaliserende konsollprodusentene Microsoft, Sony og Nintendo vil klare å pushe 70.4 millioner konsoller i løpet av året, tror Informa Media Group. Sony står for 69 prosent av salget med sin Playstation2, som de regner med vil inn i 48.4 millioner stuer og gutterom før nyttårsrakettene begynner å smelle for 2003.
Nintendos genial lille spilleboks Gamecube vil invadere fritiden til 15,1 millioner nye eiere, mens Microsofts Xbox vil selge i 6,9 millioner enheter.
Informas rapport, som skal publiseres på mandag, antar at markedet vil holde seg stabilt, tatt i betraktning at konsolleverandørene vil sørge for å pumpe ut spill til sine respektive maskiner. Deretter vil markedet virkelig ta av i 2008, da omsetningen vil være opp mot 300 milliarder kroner.
Markedet for PC-spill har gått på en aldri så liten smell, sammen med håndholdte spill, mens nettspill, mobilspill og interaktive TV-spill vil omsette for 6,5 milliarder - med en antatt økning på 54 prosent innen år 2010, mener Informa.