KOMMENTARER

– Vi må snakke mer sammen

HP-sjef Anita Krohn Traaseth oppfordrer.

Sjef for HP-Norge, Anita Krohn Traaseth, oppfordrer IT-bransjen til å snakke mer sammen. Her er hun rett bak statsråd Karl Eirik Schjøtt-Pedersen på digi.nos arrangement Toppmøte Offentlig Sektor tidligere i år.
Sjef for HP-Norge, Anita Krohn Traaseth, oppfordrer IT-bransjen til å snakke mer sammen. Her er hun rett bak statsråd Karl Eirik Schjøtt-Pedersen på digi.nos arrangement Toppmøte Offentlig Sektor tidligere i år. Bilde: Per Ervland
22. okt. 2012 - 09:03

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

KOMMENTAR: Som leder av HP Norge vil jeg med dette sende en oppfordring til bransjen, til alle våre felles kunder, selgere, innkjøpere, forretningsutviklere og svært kompetente fagfolk.

Vi er inne i en tid med store utfordringer og enorme muligheter for smart bruk av IT for å effektivisere og utvikle norske bedrifter og organisasjoner.

Det finnes snart ikke en eneste arbeidsplass som ikke er avhengig av IT. IT gjennomsyrer alle prosesser og er på mange måter motoren i vår produktivitet og konkurransekraft.

Mobilitet, Cloud Computing, Big Data, Sikkerhet og Information Optimization er ord som er på alles IT lepper om dagen, og det er definitivt ikke enkelt å vite hva en kan og bør ta i bruk for å videreutvikle ens forretning og tjenester.

Anita Krohn Traaseth er adm. direktør i HP Norge og skriver jevnlig i digi.no.
Anita Krohn Traaseth er adm. direktør i HP Norge og skriver jevnlig i digi.no.

Alle produsenter utvikler produkter og tjenester i et rasende tempo. Valgmulighetene blir enorme og med datamengder og en teknologiutvikling som har bikket godt opp i en eksponential kurve for volum og hastighet, gir nye muligheter, svært mange muligheter. Så det krever sitt å følge med.

Derfor tror jeg at økt dialog mellom produsenter, leverandører og kunder er mer kritisk enn noen gang.

• Mobilitet har fått en helt ny betydning med dagens smarttelefoner og nettbrett i tillegg til bærbare PC-er. Og med en verden som går i retning av «Rise of the Planet of the Apps» må vi kontinuerlig vurdere hvordan vi utvikler våre elektroniske tjenester, men hvordan gjør en det?

• Cloud Computing er både elsket og hatet, elsket av de som ser muligheten for raskere tilgang til enda bedre tjenester, hatet av de som velger ikke å omfavne og forstå utviklingen. Er cloud computing (eller skyen som vi liker å kalle det her på berget) morgendagens IT-avdeling? Vi tror ikke det, norske bedrifter og organisasjoner vil ta i bruk cloud computing teknologi og arkitektur for å bygge bedre tjenester som en vil produsere selv, samtidig som en kobler inn eksterne sky-tjenester som en velger ikke å produsere selv. Men hvordan gjør en dette?

• På datarommet konvergerer teknologien slik at vi nå kan redusere våre kostnader samtidig som vi forenkler og automatiserer, hvilket gir oss muligheter til å flytte ressurser fra driftsoppgaver til innovasjon, men hvordan gjør en det?

• Software, programvaremarkedet, er i ferd med å snus helt på hodet. Fra integrerte løsninger med masse funksjonalitet og som styrer våre arbeidsprosesser (f.eks. ERP og CRM), og som er krevende å implementere, vedlikeholde og videreutvikle. Til små effektive løsninger (apps) som brukerne selv velger å «installere» og å bruke for å øke sin egen produktivitet. Hvordan skal selskapene håndtere denne utviklingen?

• Informasjonsmengdene er blitt enorme, og dataene vi er så avhengige av ligger ikke lenger ryddig og pent i relasjons-databasene vi har bygd opp de siste 20-30 årene. 85 prosent av all elektronisk informasjon er såkalt ustrukturerte data, som stort sett ikke ligger i våre strukturerte databaser. Dette er informasjon som video, lyd og bilde, samt all tekst som daglig transporteres mellom brukere via mail, chat, web-sider og alle sosiale media. Er noe av denne informasjonen viktig for oss i vårt daglige virke, for å vite hva som skjer, for å ta fornuftige beslutninger, raskt? Klart det er viktig, veldig viktig, men hvordan skal organisasjonene utnytte dette?

• Kommunikasjon via sosiale medier. «Det er fali det» ville vel Ludvig ha sagt, og det er de færreste av oss som virkelig tar dette nye verktøyet innover oss, vi som har skapt fundamentet for det – vi i teknologibransjen. Men dette mediet er kommet for å bli, så hvordan forholder man seg til det og benytter det til å skape en tettere, mer åpen dialog i hele økosystemet i bransjen vår?

Vi i HP Norge er en relativt liten organisasjon, 400 kolleger, men sammen med Microsoft og andre store leverandører - forvalter vi sammen med våre partnere og forhandlere kompetanse og et internasjonalt nettverk som kan nå alle steder i vårt langstrakte land.

Dersom vi tar av oss produkthattene litt og ser forbi vår standard måte å samhandle på, har vi en suveren kompetanse for å være med å bidra til å løse de store nasjonale oppgavene og flaskehalsene vi har foran oss som land på teknologisiden. Da er dialog fundamentet, dialog på en ny måte.

Anita Krohn Traaseth er adm. direktør i HP Norge.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.