Med synkende priser, og kanskje økende avhengighet av sosiale medier, øker trafikken på bruk av mobildata i utlandet.
Mobil datatrafikk fra norske abonnenter i utlandet, dataroaming, ble mer enn doblet fra 2013 til 2014, fra 216 millioner megabyte (MB) i 2013 til 470 millioner MB i 2014.
Vi tok med andre ord unna mer enn 470 terabytes gjennom mobilen, nettbrettet eller sim-kortet i pc-en på utenlandsreiser.
Det viser tall fra rapporten «Det norske markedet for elektroniske kommunikasjonstjenester 2014», som Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) la frem onsdag.
Tips: Tre GPS-apper du bør laste ned
Nesten 40 milliarder kroner
Rapporten er stort sett preget av økende volumer over hele linjen, bortsett fra bredbånd over xdsl, som går ned.
I tillegg er det nedgang for tv-distribusjon over kabel-tv, satellitt og digitalt bakkenett. Her er det fiber som tar mer av markedet.
Du kan lese alle detaljer i rapporten.
Den viser en samlet omsetning for ekom, inkludert tv-distribusjon, på 39,9 milliarder kroner. Det er en økning på 700 millioner kroner fra året før.
Sjekk denne: Selv ikke fiber kan overføre uendelig mye data
Mest mobil og fiber
Investeringene i sektoren økte med drøyt 500 millioner kroner til snaut 9 milliarder kroner.
Hovedtyngden av investeringer skjer i mobil- og fibernett. Eierne av mobilnettene investerte for 1,4 milliarder kroner i LTE-utbygging alene.
Og det er grunnlag for å øke dekning og kapasitet, for mobil nettbruk øker stort.
I tillegg til en dobling i roaming fra utlandet, økte innenlands mobildata med 71 prosent i 2014. Til sammenligning var oppgangen foregående år på 55 prosent.
Forklaringen finner vi blant annet i at flere lar seg lokke til abonnementspakker med større datakvoter. 10 prosent av kundene hadde 5 gigabyte datamengde eller mer inkludert i mobiltelefoniabonnementet sitt.
Den sterkeste veksten i databruk skjer i privatabonnementene, ifølge Nkom.
Så du denne? 4G-dekning til hver tredje jordboer
Puster Telenor i nakken
Etter fusjonen mellom Telia Sonera og Tele 2, er det ennå for tidlig å se et nøyaktig bilde av utviklingen i markedsandeler.
Men en sammenstilling gir et inntrykk av at Telenor får seriøs konkurranse.
Den tidligere monopolisten har en markedsandel på 50 prosent av det private mobilmarkedet. De nyfusjonerte har 23 prosent hver. Med 46 prosent betyr det at de to puster Telenor i nakken.
Samtidig er Ice i ferd med å etablere seg som en mobilaktør på linje med disse og kan rappe andeler fra begge fløyer.
Les også: Nå røper han når du kan få Ice i mobilen
8 millioner sim-kort
Tingenes internett skal være i ferd med å øke, og antall sim-kort for maskin til maskin-kommunikasjon passerte én million i 2014.
Derimot var det faktisk en lavere vekst her enn tidligere år. I tall dreier det seg om en økning på 111.000 sim-kort og en omsetningsøkning på 137 millioner kroner til på 350 millioner kroner.
Telenor er totalt dominerende med en markedsandel på 90 prosent.
Opptellingen av alle typer sim-kort ga et totalt antall på 8,3 millioner ved utgangen av 2014.
Les: Solid rabatt på Tele 2-kjøp
Mindre til Altibox
Altibox taper terreng på tv-biten, selv om samarbeidsprosjektet ennå er sterk.
Partnerne har 61,5 prosent av markedet for tv over fiber. Det er 10 prosentpoeng mindre enn to år tidligere.
I samme periode har Telenor nesten doblet sin markedsandel til 17,2 prosent. Get med partnere har vokst fra 10,4 prosent til 12,7 prosent.
Les også: Restverdiene på auksjon til høsten