Finanskrisen har for alvor slått inn over hele verden, og mange opplever uro i forhold til om de beholder jobben eller ikke. Flere bransjer har begynt å nedbemanne, men signalene er litt blandet i for eksempel den norske IT-bransjen.
Det er dårlige nyheter for de aller fleste, men ikke for absolutt alle. Sosiale jobbrelaterte tjenester som LinkedIn og Xing har begge opplevd en kraftig vekst som følge av folks frykt for å miste jobben.
- Vi vokser med en ny bruker hvert sekund, sier Kevin Eyres, sjef for LinkedIn i Europa, til International Herald Tribune.
LinkedIn opplevde en vekst på hele 25 prosent i september, og det var før finanskrisens herjinger fikk tatt skikkelig grep på markedet. Nå har de hele 31 millioner brukere, opp fra 18 millioner ved starten av året.
Mange sosiale nettverk har store brukermasser og mange millioner sidevisninger som de håper å tjene penger på ved å selge annonser. Det har likevel ikke slått til som forventet, og bransjen sliter fortsatt med å tjene gode penger på å tilby sosiale nettverk.
LinkedIn er delvis et unntak, og det estimeres at de omsetter for cirka 170 millioner dollar i år. I motsetning til Facebook og andre store sosiale nettverk er LinkedIn veldig jobbfokusert, og tjenesten brukes hyppig av både hodejegere og arbeidsgivere som er på jakt etter nye ansatte.
Xing er en mindre konkurrent, men de har også klart å få et solid fotfeste i store deler av Europa. I Norge er det imidlertid LinkedIn som dominerer.
Xing har 6,5 millioner brukere, men tjener gode penger på at cirka en halv million av de betaler 5,95 euro hver måned for ekstra funksjonalutet. De rapporterer også om kraftig vekst.
Selv om LinkedIn nyter godt av økt brukerbase, så er ikke finanskrisen bare positiv. De har måtte si opp 36 ansatte i forrige måned, noe som er cirka 10 prosent av arbeidsstyrken.