Ifølge informasjonsdirektør i Telenor Internett, Arne Cartridge er SOLs betydning som plattform for Telenors aksessvirksomhet i ferd med å få en betydelig mindre betydning. Blant annet skal Telenors internettkunder i løpet av kort tid kunne hente sine private hjemmesider fra en av Telenors egne serverere under "online.no"-domenet og ikke lenger fra den svært kjente "home.sol.no"-serveren.
Telenor Internett er omorganisert der Nextra jobber mot bedriftsmarkedet i Europa, mens Online jobber mot privatmarkedet i Norge.
Men for Telenors Internett-satsing er SOL veldig viktig, der eierskapet ifølge Cartridge er langsiktig og industrielt fundert, sammen med portalsatsingen i Startsiden.
- Det er ikke aktuelt for oss å selge aksjer i SOL, sier Cartridge.
Parallelt med dette ligger portalene Frisurf og Online, sistnevnte som vil overta SOLs funksjon som plattform for Telenors aksesskunders hjemmesider, mens førstnevnte er Telenors arm ut i markedet for Internett-aksess uten abonnementsbetaling der konkurransen og markedet ble etablert og utviklet for alvor i fjor høst.
- Da SOL ble etablert, hadde portalen en viktig strategisk betydning for Telenors aksesstilbud med en arbeidsfordeling i forhold til aksess og portal. Nå er forholdene annerledes, og Telenors internettilbud produseres mer isolert fra SOL som satsingsområde. SOL er fremdeles viktig, men ikke som en del av aksesstilbudet, sier Cartridge på telefon fra Italia.
Telenors aksesstilbud inkluderer nå også egne portaler i tilknytning til Frisurf og Online, og porteføljen av portaler som Startsiden og SOL kommer i tillegg til dette.
Les også digi.nos analyse av SOL-konsernet:
Langt frem til finansielt SOLskinn