IBM trakk seg ut av hjemmemarkedet for PC-er for mange år siden. Salget av IBMs PC-avdeling til det kinesiske selskapet Lenovo gjør at det igjen varsles et framstøt mot forbrukermarkedet med IBM-merkede PC-er.
– Det er i stor grad snakk om å slå sammen komplementære selskaper, sier administrerende direktør Hanne Klausen i Lenovo Norge. – 83 prosent av salget til Lenovo Kina gikk til forbrukermarkedet, og 82 prosent av alle solgte masker var stasjonære. I IBM som helhet var det motsatt: 60 prosent bærbar, og 57 prosent til bedriftsmarkedet.
I andre kvartal i år erobret Lenovo Norge topplassen innen bærbare til bedrifter, med en andel av 23 prosent. Dette er en stilling hun akter å befeste. Forbrukermarkedet vil komme etter hvert.
– Vi vil gå inn på forbrukermarkedet i Norge i løpet av 2006 etter hvert som de nye produktene kommer. Vi vil ta dette gradvis. I første omgang vil det dreie seg om multimedie-PC-er. Lenovo har et bredt utvalg andre produkter også, som skrivere, kameraer og PDA-er. I første omgang vil vi konsentrere oss om PC-er her i landet.
Det er et uttalt mål for Lenovo å ta opp konkurransen med Dell. Klausen nevner tre faktorer hun mener vil la Lenovo gå forbi Dell, også her i landet.
– Vi vil satse på egnede produkter og pris, samt totale eierkostnader på bedriftssiden.
På det personlige plan har Klausen også en viktig oppgave.
– Jeg har permisjon i begynnelsen av desember. Etter noen måneder kommer jeg sterkt tilbake, smiler hun med hånden på magen.
Les også:
- [27.09.2005] Lenovo forbereder billig-PC-er
- [20.09.2005] Første Thinkpad med bredskjerm
- [26.08.2005] Her er Lenovo Norge
- [11.08.2005] Pent overskudd i Lenovo
- [06.06.2005] Første nye Thinkpad fra Lenovo