I påsken kom toppsjef og medgründer i Google, Larry Page, med et offentlig brev om selskapets status og planer. Nesten 14 år etter oppstarten, er det lite som tyder på at selskapet vil hvile på sine laurbær.
– Siden jeg ble administrerende direktør igjen, har jeg presset hardt på for å øke farten vår, forbedre utførelsen vår, og å fokusere på de store satsingene som vil gjøre en forskjell i verden. Google er et stort selskap nå, men vi vil oppnå mer – og gjøre det raskere – dersom vi tilnærmer oss live med lidenskapen og sjelen til et oppstartselskap, skriver Page.
Mange mennesker er skeptiske til store selskaper, og svært ofte med god grunn. Google er ikke noe unntak, og i de siste årene har selskapet hisset på seg både personvernmyndigheter og konkurrenter på grunn av bevisste eller ubevisste valg selskapet har gjort. Det er likevel lite som tyder på at feilene selskapet har gjort, har ført til at store mengder brukere har vent selskapet ryggen.
Google nylige endring av selskapets personvern-policy og selskapets inkludering av personlige data i søkeresultatene – kjent som Search Plus Your World – er blant de mest omstridte endringene det siste året, sammen med det planlagte oppkjøpet av Motorola Mobility.
Page nevner alle tre i brevet.
– De nylige endringene vi gjorde i våre personvernpolicy skapte mye interesse. Men de vil gjøre det mulig for oss å skape en mye bedre, mer intuitiv opplevelse på tvers av Google – noe som er viktigste fokusområdet for dette året, skriver Page.
Om integrasjonen av Google+ i søkeresultatene (og med 120 andre tjenester) skriver Page at det vil bidra til å gjøre resultatene mindre generiske.
– La oss si at du, som meg, har studert informatikk en stud. Da vil ikke informasjonen du trenger være like hjelpsom for en relativt nybegynner og omvendt. Dersom du søker etter en bestemt person, ønsker du resultatene for denne personen – ikke for alle andre med samme navn. Dette er vanskelige problemer å løse uten å kjenne til din identitet, dine interesser eller personene du bryr deg om, skriver Page.
Om det forestående oppkjøpet av Motorola Mobility skriver Page ganske klart at dette ikke vil få fortrinn på bekostning av resten av Android-fellesskapet, og at det er ikke er finnes noen planer om å gjøre Android til noe annet enn et åpent økosystem.
Kjærlighet
– Vi har alltid ønsket at Google skal være et selskap som fortjener stor kjærlighet. Mer vi erkjenner at dette er en ambisiøst mål fordi de fleste selskapet ikke høyt elsket, eller tilsynelatende – etablert med dette i tankene, skriver Page. Han mener at selskapet har et direkte forhold til brukerne, noe som gir selskapet et sterkt incentiv til å gjøre «det riktige».
– Dersom våre produkter ikke virker, eller dersom vi gjør feil, er det enkelt for brukerne å flytte til et annet sted, fordi konkurrentene våre er bare et klikk unna, skriver Page, uten å nevne at selskapet også bidrar til å gjøre dette enkelt ved hjelp av arbeidet til selskapets Data Liberation Front.
I brevet nevner Page også en rekke brukertall. Blant annet at Google+ nå har godt over 100 millioner aktive brukere – uten at det presiseres hva dette egentlig innebærer, at det daglig aktiveres 850 000 nye Android-enheter fra 55 leverandører og hos mer enn 300 mobiloperatører, at det er 350 millioner Gmail-kontoer og 5000 nye virksomheter tar i bruk Gmail hver dag. Han nevner også at mer enn 200 millioner nå bruker nettleseren Chrome, og at 800 millioner månedlige YouTube-brukere til sammen laster opp mer enn en time med video hvert sekund.
Les også:
- [06.12.2013] Enklere å forlate Google
- [18.05.2012] Googles søk har blitt mye smartere
- [13.04.2012] Tar full kontroll
- [01.03.2012] Endrer personvernet til tross for protester
- [20.02.2012] Drar i gang massesøksmål mot Google
- [11.01.2012] Google-søket blir langt mer personlig