Plateselskapet Universal, verdens største musikkutgiver, vil ha en opprydding i Spotifys gratismodell for strømming av musikk, skriver avisen Financial Times.
Som kjent har Spotify en gratisvariant som lar brukerne spille av musikk, men som blir avbrutt av annonser. Betalingsabonnementet til Spotify fjerner annonsene, gir bedre lydkvalitet, offline-avspilling og mange andre ekstrafunksjoner.
Spotify har totalt sett 60 millioner brukere, men «bare» 15 millioner av disse er betalende.
Hele modellen til tjenesten er basert på å friste gratisbrukerne til å betale for seg.
Universal mener at dette kan gjøres tydeligere, ifølge kildene til Financial Times. Det at det er gratismusikk tilgjengelig på Spotify skader musikksalget fra kanaler som iTunes. Plateselskapet bruker etter sigende lisenserings-samtaler med Spotify som anledning til å presse tjenesten til å begrense gratisstrømmingen.
Det skal være snakk om at gratisbrukerne skal for eksempel få satt grenser på hvor lenge de kan bruke tjenesten, for å friste dem enda mer til å oppgradere til betalt modell.
Les også : Dette er Apples plan for Beats.
Dette strategiskiftet kan kobles sammen med avgangen til Rob Wells, Universals sjef for digital musikk, som har støttet dagens digitale modeller. Universal-sjefen Lucian Grainge skal imidlertid ikke være enig i dette, og det er hans innflytelse som nå merkes under forhandlingene, skriver Financial Times.
Har troen på «freemium»
Spotify på sin side sier at modellen deres fungerer, da den ikke kannibaliserer iTunes-salget, og hindrer flere brukere fra å bevege seg til løsninger som er helt gratis, for eksempel YouTube.
Spotify er uansett en av de flinkeste i klassen til å få brukerne sine til å betale for seg, andre konkurrerende tjenester har mindre andel av betalende versus gratisbrukere.
Selv om Universals press på Spotify ikke bekreftes fra offisielt hold, kan det uansett bety endringer i hvordan strømmingmodellene vil fremstå i tiden fremover.
Les også: Wimp blir amerikansk.
Og kampen om strømme-kronene har så vidt begynt, tross alt. Apple har enda ikke lansert sin Beats-baserte tjeneste, og norske Wimp ble nylig kjøpt opp av mektige Jay-Z. Forhandlingene vil nok bare bli hardere i tiden fremover.