FORBRUKERTEKNOLOGI

Vil bli nettets «infrastruktur»

Facebooks 1 milliard brukere gir uante muligheter, ifølge Zuckerberg.

Facebook har vokst i rekordfart. Nå som de runder 1 milliard brukere forestiller Mark Zuckerberg seg at plattformen er å regne som kritisk infrastruktur for alle. Her fra introduksjonen av funksjonen «tidslinje» på F8-konferansen i fjor.
Facebook har vokst i rekordfart. Nå som de runder 1 milliard brukere forestiller Mark Zuckerberg seg at plattformen er å regne som kritisk infrastruktur for alle. Her fra introduksjonen av funksjonen «tidslinje» på F8-konferansen i fjor. Bilde: Facebook
5. okt. 2012 - 08:53

Google brøt i juni i fjor, som verdens første internettselskap, den magiske grensen med 1 milliard aktive brukere hver måned.

Etter en forrykende og enda raskere vekst kan Facebook nå melde seg inn i den samme eksklusive klubben.

Det var grunnlegger Mark Zuckerberg (28) som torsdag selv kunngjorde milepælen med én milliard brukere som logger seg inn på Facebook hver måned.

Facebook brukte fire og et halvt år på å nå sine første 100 millioner brukere, noe som skjedde sensommeren 2008. To år senere rundet de en halv milliard, som nå altså er doblet.

- Kritisk infrastruktur

I anledning merkedagen har den sosiale nettgiganten gitt intervjuer som gir innblikk i hvordan det allestedsnærværende selskapet forestiller seg framtiden.

Brukermassen er nå blitt så stor at majoriteten av kundene til andre større nettjenester, som Skype eller Netflix, etter all sannsynlighet også bruker Facebook, hevdes det.

Nå kan virkelig alle begynne å stole på oss som infrastruktur - Mange oppstartsbedrifter har brukt oss som en kritisk infrastruktur ved registrering, men ikke de større. Nå kan virkelig alle begynne å stole på oss som infrastruktur. Dette markerer et ganske stort skifte, sier Zuckerberg i et intervju med Bloomberg.

De neste fem eller ti årene er det ifølge 28-åringen ikke viktigst å forestille seg når Facebook runder 2 eller 3 milliarder brukere.

- Tenk hvilke tjenester som kan utvikles nå når alle selskaper kan anta at de får tilgang til å vite hvem alles venner er, sier Zuckerberg.

Med alle sikter han allerede til hvert 7. menneske på kloden, hvis vi skal dømme etter brukertallene selskapet oppgir. (En ikke uvesentlig del av brukerne deres er riktig nok falske eller dubletter).

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Som ved tidligere anledninger gjentok Facebook-sjefen at de har gjort mange tabber, noe han mener skyldes at de bevisst holder et høyt endringstempo. Nettopp de mange endringene som har utfordret brukerens personvern over tid har vært gjenstand for mye kritikk og et kritisk blikk fra personvernmyndigheter og -organisasjoner verden over.

- Vi gjør flere tabber enn andre selskaper. Du er nødt til å velge hvilke verdier du vil ha. Et selskap som Microsoft satser for eksempel virkelig hardt på bug-fri kode. Det er kult det, og sikkert en riktig avgjørelse for mange av markedene de opererer i. Men for oss er dette den rette veien å gå, sier han i intervjuet.

Finans, helse og offentlig sektor

Zuckerberg ble også utfordret på ambisjonene deres med å knytte den sosiale plattformen mot mer sensitive områder av samfunnet som helsesektoren, bank og finans eller offentlig sektor.

- Å endre disse områdene innebærer mye kompleksitet. Men jeg tror at lenger frem i tid vil vi komme til et tidspunkt der du vil se ting som økonomi, og selv helsetjenester, eller deler av offentlig forvaltning, knyttet mot dette [Facebook], sier han til Bloomberg.

Da er det verdt å nevne at britiske myndigheter nå faktisk vurderer Facebook-innlogging for tilgang til det offentlige tjenestetilbudet. Det forslaget er neppe ukontroversielt.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra