Det norske programvareselskapet Mamut har i dag sin årlige kapitalmarkedsdag der selskapet skal fortelle analytikere og aksjonærer litt om hvordan det går, og hva de har satt seg som mål for fremtiden.
Selskapet har i dag 480 ansatte og litt i overkant av 400.000 kunder fordelt på 16 land. I 2007 brukte Mamuts gjennomsnittskunde 112 kroner i måneden. Nå går Mamut ut med ambisiøse mål for de neste årene, både i antall kunder og i hva de skal klare å selge til disse kundene.
- Selskapets målsetninger de kommende fire år er å øke kundebasen til 600,000, samt å doble månedlig omsetning per kunde til 225 kroner, sier skriver Eilert Hanoa og Mamut i en pressemelding.
En stor andel av kundebasen har kommet inn gjennom kjøpet av Active 24 i tredje kvartal 2006.
Disse kundene har kjøpt diverse nettjenester som for eksempel epost, drift av hjemmesider og online backup. I Mamut-systemet kategoriseres disse under gruppen med navnet Mamut Active Services, og de utgjør litt i overkant av 320.000 kunder.
Kjernevirksomheten er Mamut Business Software, som består av forretningsløsninger for blant annet CRM, ERP, regnskapssystemer og helpdesk. Her har Mamut i overkant av 75.000 kunder, og det er muligheten for å tilby disse løsningene til de andre kundene som gir Mamut troen på at de skal klare å doble omsetningen per kunde.
Den tredje store forretningsgruppen er Mamut Open Services med litt i overkant av 100.000 brukere. Det er en samling gratistjenester hvor kundene har muligheten til å betale for å få tilgang til oppgraderte utgaver av for eksempel nettbaserte samarbeidssystemer og nettbaserte spørreundersøkelser.