OL-forberedelsene i mange norske hjem inkluderer innkjøp av ny TV, og da i såkalt bredformat. Det mener iallefall flere bransjeaktører det betalte nyhetsbyrået Newswire har snakket med.
Informasjonssjef i EE-bransjen, Erik Andersen, bekrefter at salget av bredformat-skjermer er populære.
- I 1998 hadde bredformatskjermer 5,6 prosent av det norske TV-markedet. Salget doblet seg året etter, og endte på 26 prosent i fjor. Vi ser en klar trend mot dette nye formatet, sier han. Han legger imidlertid til at siden de brede skjermene sjelden er å få under 30 tommer vil det tradisjonelle formatet selge i flere år
Han råder likevel de som har eller skal kjøpe DVD-spiller eller satellittmottaker, til å satse på bredformat.
Det er en selvfølge fordi nesten alle filmkanaler sender i bredformat. NRK 2 har begynt, NRK 1 og TV2 begynner nok fra høsten av når overføringene deres blir digitale. Trenden vi nå ser er internasjonal. Norden ligger langt fremme i dette markedet, men tyskerne var først ute. Nesten alle programmene deres er i bredformat, forteller han.
Det tradisjonelle formatet ble standardisert på 1930 tallet. For å svare på den økende konkurransen fra TV-selskapene, lanserte den store filmprodusenten 20th Century Fox bredformatet i 1953. I moderne tid begynte filmindustrien å presse TV-selskapene for å slippe de svarte stripene oppe og nede på TV-skjermen. De vant, og i dag er de bredformaterte TV-ene i ferd med å bli allemannseie, skriver Newswire i meldingen.
En forhandler byrået har snakket med opplyser at mer enn halvparten av alle apparater de selger i dagene før OL har vært bredformat-TV. Hittil i februar har elektrokjeden solgt mer enn dobbelt så mange slike TV-er som på samme tid i fjor.